Poslední chvíle před krachem? Indické Jet Airways zastavily většinu letů
Existenční problémy indické letecké společnosti Jet Airways narůstají dalších rozměrů. Ztrátová a zadlužená firma, z které už odešel její zakladatel,
Existenční problémy indické letecké společnosti Jet Airways narůstají dalších rozměrů. Ztrátová a zadlužená firma, z které už odešel její zakladatel, oznámila dočasné zastavení všech mezinárodních letů do pondělí a současně velkou redukci Leasingové firmy a banky už zabavily dopravci většinu letadel.
Firma prochází postupnou miniaturizací několik posledních měsíců, v posledních hodinách ale vývoj nabral rychlý spád. Na svých stránkách firma zveřejnila seznam všech zrušených letů, u řady linek je omezení až do května. Na seznamu jsou i vnitrostátní lety po Indii. Podle indických úřadů zůstává v provozu jen zhruba 50 letů denně, před redukcí provozovala firma přes 500 letů denně.
Na seznamu zrušených letů jsou i spoje do Evropy. Čeští cestující Jet Airways příliš nevyužívají, nejbližší destinací Jet Airways v Evropě je Amsterdam. Přesto se potíže Jet Airways projevují i v Česku: v letecké opravně Job Air v Ostravě se už několik letadel v barvách této společnosti v posledních dnech objevilo před předáním jinému dopravci.
https://www.facebook.com/letiste/videos/397674694398821
Z potíží Jet Airways je v Indii velké téma, premiér podle BBC svolal mimořádné zasedání, které bude řešit situaci v aerolince. Ministr letectví Suresh Prabhu uvedl, že ministerstvo udělá vše pro to, aby dopady na cestující byly do nejmenší. Aerolinky zaměstnávají přes 16 tisíc lidí.
Ještě před půl rokem měl dopravce přes 100 letadel, server Flightradar24.com dnes zveřejnil údaje o tom, že odpoledne indického času byla v provozu jen dvě letadla, podle některých zdrojů maximálně 16.
Local time in India is 3:30 pm. Currently we are only tracking 2 Jet Airways flights – one Boeing 737 and one ATR 72. pic.twitter.com/8GTjEDBuP1
— Flightradar24 (@flightradar24) April 12, 2019
Budoucnost aerolinky teď mají v rukou hlavně banky a další věřitelé. Podle agentury Bloomberg je ve hře až šest zájemců, kteří by aerolinku převzali. Lídrem sdružení věřitelů je státní banka SBI.
Jet Airways jsou další společností, v které má podíl Etihad Airways a míří ke dnu. Podobný scénář nastal u Air Berlin i u Alitalie. U obou dopravců aerolinka ze Spojených arabských emirátů zastavila jejich financování.
Jet Airways začaly létat v roce 1993, ve firmě měl až do března majoritní podíl jejich zakladatel Naresh Goyal. Firma se stala na začátku tisícíletí největším leteckým dopravcem v Indii. Aerolinky ale nezachytily včas nástup nízkonákladových dopravců IndiGo a SpiceJet. Firmu tíží dluh ve výši téměř miliard korun.