O moravské rychlíky mají zájem tři dopravci. Rozhodne cena

RegioJet v Hranicích na Moravě. Foto: Miroslav Volek / Flickr.comRegioJet v Hranicích na Moravě. Foto: Miroslav Volek / Flickr.com

Dvojici stávajících dopravců doplňuje mezi zájemci Leo Express.

Z celkem tří nabídek bude vybírat ministerstvo dopravy provozovatele tří rychlíkových linek na Moravě. Bez ohledu na výsledek je jisté, že nejméně na jedné dojde ke změně dopravce.

Jde o soutěž na šestiletý kontrakt na provoz linek R8 Brno – Ostrava – Bohumín, R12 Brno – Olomouc – Jeseník/Šumperk a R13 Brno – Břeclav – Olomouc. Odhadovaná hodnota zakázky je 8,5 miliardy korun.

Ministerstvo dopravy dnes na dotaz deníku Zdopravy.cz uvedlo, že se přihlásili tři dopravci. Deníku Zdopravy.cz účast potvrdily České dráhy a RegioJet, třetím je Leo Express.

Ministerstvo v soutěži na dopravce vypsané v červenci spojilo do jednoho balíku tři různé linky, které aktuálně provozují dva dopravci a mají jedno společné: všechny začínají či končí v Brně. Hodnotící kritérium je jediné: cena.

Krátká smlouva na šest let

Linku R8 provozuje nyní RegioJet, zbývající dvě linky České dráhy. Státní dopravce má tak šanci se vrátit k lince spojující druhé a třetí největší město v zemi. RegioJet na lince jezdí od roku 2019, když nabídl státu lepší cenu.

Podle podmínek soutěže nelze čekat velké změny v kvalitě vozidel. Zatímco některé soutěže ministerstva počítají s patnáctiletou smlouvou, v aktuálním tendru je šestiletá doba kontraktu. Důvodem kratší smlouvy jsou i rozsáhlé stavební práce na trase Brno – Přerov.

Nová smlouva začne platit v prosinci 2027. Relativně krátká doba na přípravu i kvalitativní požadavky na vozidla zvýhodňují stávající hráče a prakticky vylučují nasazení nových vozidel. Na trhu se začaly současně objevovat firmy, které do Česka dovezly použité vozy z Německa a Nizozemska, které by mohly dopravcům pomoci splnit požadovanou kapacitu. Výjimkou z šesti let budou vlaky linky R12 v úseku Zábřeh na Moravě – Jeseník, kde bude provoz zajišťován až od začátku platnosti jízdního řádu pro období 2029/2030.

Na lince R13 mají zůstat InterPantery pořízené s dotací. Zadávací dokumentace řeší jejich odkup od Českých drah. Tento model zatím vyzkoušel v Česku jen Plzeňský kraj, kdy Arriva odkoupila jednotky RegioPanter od Českých drah.

Roční rozsah výkonů je 4,852 milionu vlakokilometrů, jde tak o jeden z větších provozních souborů na české železnici. Hlavní podíl v hodnocení bude mít požadovaná kompenzace od ministerstva, váhu bude mít i například kapacita pro přepravu kol nebo zásuvky na dobíjení. Podmínkou bude klimatizace všech prostor a wi-fi v každém voze.

Tagy České dráhy LEO Express Linka R12 Brno - Olomouc - Šumperk / Jeseník linka R13 Brno - Břeclav - Olomouc Linka R8 Brno - Bohumín linky dálkové dopravy RegioJet
61 komentářů