Metro k pražskému letišti není nijak odůvodnitelné. Železniční trať bude komfortnější, argumentuje IPR

Už v roce 2001 doporučila srovnávací analýza na pražské letiště vést železnici.
Zatímco městská část Praha 6 bude nadále bojovat o prodloužení metra A z Motola až k pražskému letišti, metropolitní plánovači mají už delší dobu jasno. Dopravu na Letiště Václava Havla obslouží nová železniční trať. Ta bude k dispozici i obyvatelům Ruzyně či sídliště Dědina, které má koneckonců již nyní k dispozici novou tramvajovou trať.
„Zdvojovat nákladný kapacitní kolejový systém není odůvodnitelné. Již v roce 2001 vyšla ze srovnávací studie obsluhy letiště jako doporučená varianta obsluhy železnicí. Území, kterým by byla trať metra vedena je a bude dostatečně obsloužené tramvajovou tratí spolu s novou linkou železnice,“ vysvětlil pro Zdopravy.cz zástupce ředitele Institutu plánování a rozvoje (IPR) Marek Zděradička.
Železniční trať podle něj umožní rychlejší a komfortnější propojení letiště s centrem města a zajistí adekvátní přestupy na všechny linky metra a zároveň přinese pro území Prahy 6 rychlé spojení do centra.
Výhledově pak po dostavbě železničních tunelů pod centrem města umožní i přímé napojení na dálkové vlaky na hlavním nádraží a rovněž průjezd centrem na druhou stranu města.
Ostatní terminály mají metro
Praha 6 v současné poslední připomínkové fázi tvorby nového Metropolitního plánu prosazovala, aby se koridor mezi současnou konečnou metra A Nemocnice Motol a územím na okraji ruzyňského letiště zanesl do územní rezervy pro rozvoj kolejové dopravy.
Konkrétně požadovala vymezení rezervy směrem do Ruzyně a k plánovanému terminálu Dlouhá Míle. Ten by měl podle názoru radního pro dopravu Ondřeje Matěje Hrubeše nabízet přestup na metro z příměstské dopravy, jak je tomu u ostatních dopravních terminálů na okraji města.
Protažení metra A až k letišti opět neprošlo. Místo toho se počítá s propojením linek na Zličíně
Komise pražských radních pro nový územní plán však připomínku Prahy 6 zamítla. Prodloužení metra na letiště se už ze strany vedení města nesleduje, protože v souladu s nadřazenou dokumentací je vybranou a projektovanou variantou obsluhy letiště výhradně novostavba a modernizace železniční tratě.
Metropolitní plán naopak zakresluje stopu prodloužení metra A z Motola opačným směrem – přes Řepy na Zličín. Zatím jen ve formě územní rezervy pro další podrobné prověření studií proveditelnosti.
„Tato varianta byla již historicky prověřována a umožnila by zlepšit obsluhu sídliště Řepy a vybudovat nové přestupní vazby na metro B a železnici. Ale i tento záměr je třeba prověřit studií proveditelnosti s ohledem na vysoké investiční a provozní náklady vůči přínosům,“ uzavírá Marek Zděradička z IPRu.
Příprava železniční trati na letiště i přes desetiletí zdržení a komplikace s místními obyvateli pokračuje. Správa železnic má od letošního léta stavební povolení pro novou stanici přímo mezi terminály letiště. Minulý týden pak požádala o povolení záměru i pro úsek Ruzyně – letiště, který zahrnuje i vznik terminálu Dlouhá Míle.