Roky příprav přijdou vniveč, Vídeň odpískala třetí ranvej. Už není potřeba, tvrdí letiště

Letiště Vídeň. Zdroj: Flughafen WienLetiště Vídeň. Zdroj: Flughafen Wien

Větší letadla snižují tlak na kapacitu drah, uvádí letiště jeden z důvodů rozhodnutí.

Vídeňské letiště ruší přípravy projektu výstavby třetí přistávací a vzletové dráhy. Rozhodnutí odůvodnilo „důkladnou analýzou všech relevantních rozhodovacích faktorů“. Na projektu nové ranveje se pracovalo nejméně 20 let.

„Kromě výrazně navýšených předpokládaných stavebních nákladů na zhruba dvě miliardy eur se v důsledku mimořádně dlouhého povolovacího procesu zásadně změnily i rámcové podmínky. Zatímco v roce 2005 bylo na jednu letovou operaci přepravováno 71 cestujících, v roce 2024 to díky nasazování větších letadel bylo již 139 cestujících, což snižuje tlak na kapacitu drah,“ uvedlo letiště v tiskové zprávě.

Rozhodující bylo podle vedení také to, že největší dopravci na letišti se k projektu staví negativně a bez refinancování prostřednictvím vyšších poplatků nelze ekonomický základ investice udržet. Vídeňské vysoké poplatky dlouhodobě kritizuje například Ryanair. Konkurenční Wizz Air se rovnou přesunul do Bratislavy.

„Dalším důvodem rozhodnutí je také skutečnost, že ani po 17 měsících dosud nepadlo rozhodnutí Správního soudu (Verwaltungsgerichtshof) v rámci odvolacího řízení proti změněnému rozhodnutí Federálního správního soudu týkajícímu se prodloužení doby výstavby,“ napsalo letiště. Povolovací procesy se táhly dlouhé roky.

Plán na třetí přistávací a vzletovou dráhu ve Vídni. Foto: Letiště Vídeň

Plán na třetí přistávací a vzletovou dráhu ve Vídni. Foto: Letiště Vídeň

Letiště Vídeň tvrdí, že v případě potřeby v budoucnu třetí dráhu znovu zváží. Komplikovaná příprava by se však musela rozeběhnout prakticky od nuly.

„Bez ohledu na toto rozhodnutí může letiště i nadále růst díky plánovanému rozšíření terminálových kapacit a stávajícímu dvoudráhovému systému, který umožní odbavit až 52 milionů cestujících ročně,“ informovalo letiště.

Vídeňským letištěm prošlo v loňském roce rekordních 31,72 milionu cestujících. Letos jich mělo být 32 milionů. Jestli se prognózy podaří naplnit, není zatím kvůli škrtům v nabídce nízkonákladových dopravců jasné.

Aktuálně se na letišti pokračuje na rozšiřování terminálů za v přepočtu téměř 11 miliard korun. Multifunkční objekt o ploše 70 000 m² nabídne nové nákupní, restaurační a relaxační prostory, salonky, brány i centrální bezpečnostní kontrolu. Objekt počítá také s vylepšenými přestupními trasami pro přesun cestujících mezi bránami F, G, C a D.

Rozšíření financuje Letiště Vídeň kompletně z vlastních zdrojů. Zhotovitelem prací je konsorcium ARGE Porr/Elin/Ortner.

Rozšíření vídeňského letiště. Zdroj: Letiště Vídeň

Rozšíření vídeňského letiště.
Zdroj: Letiště Vídeň

Tagy Letiště Vídeň Rakousko VIE
Žádné komentáře