Jediné české město, kde jde nejvíce peněz z rozpočtu na dopravu. Za co bude Praha příští rok utrácet

Poslední dokončované pole Dvoreckého mostu v Praze (10. září 2025). Foto: Zdopravy.czPoslední dokončované pole Dvoreckého mostu v Praze (10. září 2025). Foto: Zdopravy.cz

25 miliard spolkne provoz MHD, polovina z 20 největších investic je dopravních.

Zatímco ve všech ostatních českých městech je nejvyšší položkou provozního rozpočtu školství, v Praze to je doprava. Vyplývá to z návrhu rozpočtu na rok 2026, který dnes schválili pražští radní. Nyní poputuje na prosincové jednání zastupitelstva.

Podle radního pro finance Zdeňka Kováříka půjde v provozní části rozpočtu do dopravy 31,1 miliardy korun, meziročně je to o tři procenta více. 25 miliard z toho tvoří MHD, která je odskočena od všech ostatních oblastí. Zbytek je například údržba ulic a silnic.

Do dopravy míří také 40 procent z 23miliardového celkového městského rozpočtu na investice. Hned 9 z 20 největších investic se týká silničních či kolejových projektů.

Obrazem: Olbrachtova hlásí hotovo. Metro D má kompletně vyraženou první stanici

V žebříčku 20 nejvyšších plánovaných investic příštího roku je na prvním místě opět metro D. Na dobudování prvního úseku půjde 5,8 miliardy. „To bude evergreenem nejvyšší položky v investičním rozpočtu ještě dalších 7-8 let,“ podotkl Kovářík.

Na čtvrt místě investičního seznamu je s částkou 1,2 miliardy Libeňský most. Situace s jeho přestavbou však momentálně není vůbec jasná. „Nevěřme, že to bude za dva roky hotovo,“ dodal radní.

„Já bych to navrhl levněji“

Z dopravních staveb je pak dále na 8. místě ještě Terminál Smíchovské nádraží s částkou 850 milionů.

Na 11. místě je tramvajová trať Počernická s 450 miliony korun, což zahrnuje i náročné přeložky páteřního vodovodu.

Následující 12. místo obsadil P+R parkovací dům na Opatově za 400 milionů korun. „Ten bych radši přeskočil, já bych ho rozhodně navrhl levněji,“ uvedl při prezentaci radní k suverénně nejdražšímu parkovišti v Česku.

Poté v žebříčku TOP20 následuje s 13. pozicí Dvorecký most, který se v první kvartále roku dokončí a otevře pro provoz.

15. místo obsadila tramvajová trať Václavské náměstí, která se má otevírat až v roce 2027.

Zasypané garáže, kusé koleje, energovod. Přestavba Václaváku míří k polovině, prošli jsme rozkopané centrum

Na 17. místě je pak další příprava části Městského okruhu na severovýchodě metropole, kde se příští rok zahájí geologický průzkum.

Posledním dopravním zástupcem 20 největších městských investic v příštím roce je příprava Radlické radiály, kde se však stále ještě jedná pouze o projektování.

Praha vyrazí za novým ministrem pro peníze na okruh. Štoly se začnou razit už za rok

Rozpočet hlavního města je navržen na celkových 116,4 miliardy korun. Nominálně jde o největší částku v historii města, se započítáním inflace je to pak třetí nejvyšší objem peněz vůbec.

Částka je kryta vlastními zdroji a penězi, které máme našetřeny na zatím nezahájené dopravní investice. Ty postupně do rozpočtu rozpouštíme, příští rok půjde o tři miliardy. Rozpočet je díky tomu přebytkový,“ popsal na tiskové konferenci Kovářík.

Tagy Hlavní město Praha Magistrát hlavního města Prahy praha rozpočet
13 komentářů