Čínský konkurent Airbusu nebo ruská „neviditelná“ stíhačka. Takhle to vypadalo na Dubai Airshow

Comac C919. Foto: Ondřej LatiokComac C919. Foto: Ondřej Latiok

Zatímco naposledy v zakázkách jasně dominoval Boeing, letos byl souboj vyrovnanější.

Dubajské letiště Ál Maktúma (DWC) má za sebou pětidenní aerosalon Dubai Airshow. Na stojánkách letiště se od pondělí do pátku desítkám tisíc návštěvníků představila civilní i vojenská letadla všech hlavních výrobců. Velká show se odehrávala i ve vzduchu, poslední den však poznamenalo tragické zřícení indického stíhacího letounu HAL Tejas.

Hlavní pozornost na zemi patřila nejnovějšímu produktu amerického Boeingu, letounu 777-9, a čínskému konkurentovi Airbusu A320, stroji Comac C919. Návštěvníci si mohli prohlédnout také ruskou „neviditelnou“ stíhačku Su-57, Airbus A350-1000, Airbus A380 od Emirates nebo nový Airbus A321LR s prodlouženým doletem od Etihadu.

Oproti roku 2023, kdy se aerosalon v Dubaji konal naposledy, není tak snadné určit jednoznačného vítěze v objednávkách. Zatímco před dvěma lety jasně dominoval Boeing, letos byl souboj vyrovnanější.

Nejvýraznějším kontraktem pro Boeing je objednávka na 65 letounů 777-9 od Emirates. Katalogová hodnota kontraktu, zahrnujícího také 130 motorů GE9X, dosahuje 38 miliard amerických dolarů (v přepočtu přibližně 792 miliard korun). Dále lze zmínit objednávky či memoranda na nové 737 MAX od flydubai, Ethiopian Airlines či Air Senegal. Tři Dreamlinery 787 si pak objednal Gulf Air.

Nejvýraznější zakázkou pro Airbus je jednoznačně kontrakt na až 250 letounů A321neo od flydubai. Dopravce dosud provozoval výhradně letadla od Boeingu. Z dalších zakázek vyniká například objednávka na 40 A350 od Air Europa, 15 A330neo, 7 A350-1000 a 3 nákladní A350F od Etihadu, 6 A350-900 od Ethiopian Airlines či 8 A350-900 od Emirates.

Comac C919.
Foto: Ondřej LatiokComac C919.
Foto: Ondřej LatiokComac C919.
Foto: Ondřej LatiokComac C919.
Foto: Ondřej LatiokComac C919.
Foto: Ondřej LatiokComac C919.
Foto: Ondřej LatiokComac C919.
Foto: Ondřej LatiokComac C919.
Foto: Ondřej LatiokComac C919.
Foto: Ondřej LatiokComac C919.
Foto: Ondřej LatiokComac C919.
Foto: Ondřej LatiokSu-57.
Foto: Ondřej LatiokDubai Airshow.
Foto: Ondřej LatiokDubai Airshow.
Foto: Ondřej LatiokDubai Airshow.
Foto: Ondřej LatiokDubai Airshow.
Foto: Ondřej LatiokA321LR Etihad Airways. Foto: Ondřej LatiokA321LR Etihad Airways.
Foto: Ondřej LatiokA321LR Etihad Airways.
Foto: Ondřej LatiokA321LR Etihad Airways.
Foto: Ondřej LatiokA321LR Etihad Airways.
Foto: Ondřej LatiokA321LR Etihad Airways.
Foto: Ondřej LatiokDubai Airshow.
Foto: Ondřej LatiokBoeing 777-300ER Emirates.
Foto: Ondřej LatiokDubai Airshow.
Foto: Ondřej LatiokDubai Airshow.
Foto: Ondřej LatiokDubai Airshow.
Foto: Ondřej LatiokDubai Airshow.
Foto: Ondřej LatiokKC390
Foto: Ondřej LatiokDubai Airshow.
Foto: Ondřej LatiokDubai Airshow.
Foto: Ondřej LatiokDubai Airshow.
Foto: Ondřej LatiokDubai Airshow.
Foto: Ondřej LatiokDubai Airshow.
Foto: Ondřej LatiokDubai Airshow.
Foto: Ondřej LatiokDubai Airshow.
Foto: Ondřej LatiokDubai Airshow.
Foto: Ondřej LatiokDubai Airshow.
Foto: Ondřej LatiokDubai Airshow.
Foto: Ondřej Latiok
Tagy Dubai Airshow
7 komentářů