Podcast: Příští rok nakoupíme asi poslední autobusy se spalovacím motorem, říká šéf plzeňské MHD Jiří Ptáček

Plzeňská MHD vyjde ročně na dvě miliardy, jízdné pokryje necelou čtvrtinu.
Pozvání do nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz přijal ředitel Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) Jiří Ptáček.

Plzeňská MHD přepraví podle aktuálních čísel 100 milionů cestujících ročně. O její provoz se stará na 900 zaměstnanců dopravního podniku. Ti zajišťují provoz na 49 linkách tramvají, autobusů a trolejbusů, kde vozidla MHD ročně najezdí lehce přes 12 milionů kilometrů.
A cenovka za plzeňskou MHD je není malá. „Ročně to jsou necelé dvě miliardy korun. Na jízdném vybereme mezi 20 a 25 procenty z této částky, zhruba 70 procent nám platí město a zbytek hradíme z našich externích služeb. Je to nepravidelná doprava na objednávku, správa veřejného osvětlení a světelné signalizace, provozujeme pro město parkovací systém a teď se chystáme zavést bikesharing. Rok od roku je realita výběru jízdného lepší, než jaké jsou plány. Co vyděláme navíc, vracíme z tržeb městu,“ říká v novém díle podcastu Jiří Ptáček.
V rozhovoru zmiňujeme i aktuální kolektivní vyjednávání, které v Plzni nyní naplno běží. Právě nárůst mzdových nákladů přispívá k meziročnímu růstu nákladů na plzeňskou MHD největší měrou.
Otevíráme i téma revizorů, černých pasažérů, chystaných úprav tarifu nebo zájmu cestujících o Plzeňskou kartu. Málokdo ví, že její softwarový základ slouží i dalším městům západních Čech. „Aktuálně provozujeme tento systém v Karlových Varech, v Chebu nebo v Mariánkách,“ říká Ptáček.
Zajímavé historické specifikum má dopravní infrastruktura v Plzni. Trolejbusové ani tramvajové tratě nepatří dopravnímu podniku, ale městu, od nějž si dopravce tratě pronajímá.
Cílem Plzně je mít v příštích letech lokálně zcela bezemisní MHD. „V budoucnu nebudeme mít možnost pořizovat autobusy se spalovacím motorem a budeme muset přepřáhnout na něco jiného. Ne všechno půjde zajistit tramvajovou nebo trolejbusovou dopravou s bateriemi. Přestože jsme se elektrobusům dlouho bránili, začali jsme oťukávat, co obnáší, abychom se mohli připravit. Zkušenosti jsou s vozidly pozitivní, nemáme je ale zatím kde nabíjet,“ sdělil Ptáček.
V příštím roce nakoupí podnik pět naftových autobusů a podle ředitele půjde nejspíš o vůbec poslední akvizici vozů se spalovacím motorem.
Nejbližší tramvajovou stavbou v Plzni by měla být tramvajová trať na Vinice, tedy na sídliště nad plzeňskou ZOO. „Aktuálně se dokončuje projektová dokumentace, předpokládá se zprovoznění kolem roku 2029. Bude to znamenat pořízení dalších tramvají,“ říká Ptáček a v podcastu doplňuje i detaily k linkovému vedení po otevření nové tramvajové tratě. Probíráme také zkušenosti s novými tramvajemi od Škody, jejich chystané dovybavení antikolizním systémem, budoucnost obousměrných tramvají v Plzni či jeden čas diskutovaný možný odprodej tramvají typu KT do Prahy.
A samozřejmě rozebíráme i plzeňskou zkušenost s dosud největším PPP projektem v oblasti veřejné dopravy u nás – stavbou nového depa externím partnerem, plzeňskou Škodou, a předáním údržby vozidel na 29 let do jejích rukou.
„Soukromá firma funguje s cílem maximalizace zisku, proto je potřeba dohled, aby vše probíhalo v potřebné kvalitě. Na každou trakci je stanovená disponibilita pro pracovní den a pro víkend. Například u autobusů musí být pracovní den k dispozici 93 procent požadovaných vozidel, tramvaje a trolejbusy mají v pracovní dny 90 procent. Pokud se to nepodaří dodavateli splnil, nastupuje penalizace,“ popisuje v podcastu detaily Jiří Ptáček.
Celý rozhovor o plzeňské MHD a její budoucnosti si můžete pustit zde na stránce. Odebírat ho můžete také na Spotify, Apple Podcasts a Podcast Addict.
Vybraná témata podle času
7. minuta: Připravované změny v tarifu plzeňské MHD
16. minuta: Testy elektrobusů v Plzni a budoucnost vozového parku autobusů a trolejbusů
23. minuta: Budoucnost tramvajového vozového parku
29. minuta: Historická vozidla plzeňských dopravních podniků a jejich budoucnost
35. minuta: Zkušenosti s externí údržbou vozidel MHD plzeňskou Škodou
39. minuta: Budoucnost vodíku v plzeňské MHD
43. minuta: Nové tramvajové a trolejbusové tratě, které Plzeň chystá a detaily rekonstrukce vozovny na Slovanech
48. minuta: Bikesharing, který se naplno rozjede v březnu 2026
54. minuta: Jiří Ptáček odpovídá na otázky čtenářů