Kontroly, opakované poznání a budování odvratných výhybek. Slováci řeší, jak zamezit srážkám vlaků

Srážka rychlíků na Slovensku. Zdroj: Hasičský a záchranný zborSrážka rychlíků na Slovensku. Zdroj: Hasičský a záchranný zbor

Nehodu způsobila chyba strojvedoucího, potvrdili vyšetřovatelé slovenského resortu dopravy.

Vyšetřovací orgán Ministerstva dopravy SR přinesl závěr šetření říjnové srážky dvou rychlíků u Rožňavy. Hrozivá nehoda si tehdy vyžádala 113 zraněných, z toho osm těžce.

Podle slovenského ministra dopravy Jozefa Ráže se potvrdily prvotní informace, tedy že strojvedoucí nerespektoval návěst stůj před 3 kilometry dlouhým jednokolejným tunelem a vjel do cesty rychlíku jedoucímu v opačném směru.

Vyšetřovatelé navrhli v závěrečné zprávě, která bude brzy rozeslána dotčeným orgánům, dvě opatření pro dopravce, tedy Železničnou spoločnosť Slovensko (ZSSK), a jedno pro správce infrastruktury, Železnice Slovenskej republiky.

ZSSK má podle vyšetřovacího orgánu Ministerstva dopravy SR prokazatelně zintenzivnit kontrolní činnost a rozšířit preventivní aktivity, a to zejména pro oblast opakovaného poznání trati pro strojvedoucího (znalost traťových a místních poměrů).

„Opakování je matka moudrosti, aby se opakovaně, znova a znova učili strojvedoucí jezdit po dané konkrétní trati,“ shrnul závěr vyšetřovatelů ministr Ráž.

ŽSR má na traťových úsecích, na kterých se mimo obvod železniční stanice nebo výhybny sbíhá jednokolejná a dvojkolejná trať, zabezpečit při nejbližší rekonstrukci nebo modernizaci daného úseku vybudování odvratné výhybky a kusé koleje ukončené zarážedlem.

Vlak, který v takovém případě projede návěstidlo, se na jednokolejku nedostane. Výhybka jej automaticky posune na slepou kolej.

Soukromí půjde stranou. Strojvedoucí budou na Slovensku po sérii nehod sledovat kamery

Jak informuje agentura TASR, ZSSK dnes současně spustila webovou stránku s formulářem pro zraněné, kteří mají z rozhodnutí vlády nárok na odškodnění. Cestující z havarovaných vlaků u Rožňavy a Pezinku získají v závislosti na vážnost svých zranění odškodnění ve výši 3 tisíce až 20 tisíc eur (v přepočtu 73 – 484 tisíc Kč).

Dvě vážné nehody v krátkém čase vedly k personálnímu zemětřesení ve vedení ZSSK. Jeho odvolání nařídil premiér Fico. Svou funkci neúspěšně nabídl Ficovi i sám ministr Ráž. ZSSK nyní dočasně povede Ivana Piňosová.

Zranění z železničních nehod u Rožňavy a Pezinku získají odškodnění až půl milionu

Tagy Ministerstvo dopravy SR slovensko Železnice Slovenskej republiky Železničná spoločnosť Slovensko ŽSR ZSSK
22 komentářů