dkv_obrazok

Trapas Ropidu. V dokumentu pro soutěž na nové vlaky nechal data jednoho výrobce

Testovací jízda jednotky 690.2 (BEMU) na trati Praha - Čerčany. Foto: Petr BoreckýTestovací jízda jednotky 690.2 (BEMU) na trati Praha - Čerčany. Foto: Petr Borecký

Podle Ropidu jde nejspíše o "historické administrativní pochybení".

Nepříjemné překvapení čekalo výrobce kolejových vozidel po otevření jednoho z dokumentů pro předběžné tržní konzultace na nové vlaky pro Pražskou integrovanou dopravu. V záhlaví a zápatí souboru se objevila informace, že jde o duševní vlastnictví Škody Group.

Předběžné tržní konzultace slouží k získání informací od výrobců, jaké parametry mohou nabídnout. Na základě nich by měly vzniknout zadávací podmínky tak, aby se nepřihlásil například jen jeden zájemce. V tomto případě šlo o soutěž na akutrolejové jednotky BEMU pro Prahu a Středočeský kraj, kterou zastřešuje Ropid, organizátor veřejné dopravy v Praze.

Mluvčí Ropidu Filip Drápal potvrdil, že si skutečnosti jsou vědomi a intenzivně se jí zabývají. „Zdá se, že se jedná o historické administrativní pochybení způsobené kopírováním souborů již v rámci projektu EMU400, kde je hlavním zadavatelem Středočeský kraj. Proto šetření probíhá v obou organizacích – Ropidu i IDSK (Integrovaná doprava Středočeského kraje, pozn. redakce),“ uvedl Drápal.

Podle něj se dle dosavadních zjištění jedná „pouze o administrativní pochybení přepisováním historických dokumentů, které však nemá vliv na vlastní obsah těchto dokumentů.“

Metadata schovaná v zápatí a záhlaví souboru překvapila řadu zájemců o výrobu vozidla. Několik z nich redakce oslovila. „Nikdy jsme se s něčím takovým nesetkali,“ uvedl Daniel Kurucz, šéf českého Alstomu. Firmy aktuálně zvažují další postup.

Dokument Ropidu, který obsahuje data Škody. Foto: archivUniklá data o parametrech soutěže k jednomu z výrobců. Foto: Zdopravy.cz

Mluvčí Škody Group Jan Švehla uvedl, že nemá žádné informace o tom, o jaký konkrétní soubor obsahující metadata Škoda Group se jedná. „Zmíněné vysvětlení Ropidu o administrativním pochybení mimo naši skupinu se na první pohled jeví jako plauzibilní (přijatelné, pozn. red). Můžeme zcela jednoznačně vyloučit, že by jakýkoliv dokument zadavatelů v rámci předběžné tržní konzultace pocházel od Škoda Group,“ uvedl Švehla.

Nejde o jediný problém v přípravě nákupu akutrolejových jednotek. Od Ropidu nebo IDSK také unikla pracovní verze připravované zadávací dokumentace k jednomu z dopravců.

Praha a Středočeský kraj předpokládají pořízení až třiceti jednotek BEMU. S administrací zakázky pomáhá společnost Havel & Partners.

Nové BEMU pro PID. Kraj s Prahou plánuje jejich nasazení na tratě k Labi a Sázavě

Tagy BEMU IDSK Integrovaná doprava Středočeského kraje PID ropid Škoda Group
31 komentářů