dkv_obrazok

Stavba obchvatu Třebíče, důležitá i kvůli Dukovanům, by měla začít v roce 2028

I/23, obchvat Třebíče, vizualizace. Pramen: ŘSDI/23, obchvat Třebíče, vizualizace. Pramen: ŘSD

Příprava obchvatu Třebíče, která má 34.500 obyvatel, se přitom nedávno vrátila o několik kroků zpět.

Stavba šestikilometrového obchvatu Třebíče na silnici I/23, kudy má mimo jiné proudit materiál, technika a nadrozměrné celky na stavbu jaderné elektrárny Dukovany, by měla začít v roce 2028. Na úterní konferenci Nové Dukovany, nové příležitosti pro Třebíč to řekl ředitel jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Aleš Kratina. Ještě předtím by ředitelství chtělo rozšířit silnici první třídy mezi Třebíčí a městysem Vladislav.

Příprava obchvatu Třebíče, která má 34.500 obyvatel, se přitom nedávno vrátila o několik kroků zpět. Ministerstvo životní prostředí zrušilo souhlasné stanovisko, které v procesu posuzování vlivů na okolí (EIA) vydal úřad Kraje Vysočina v lednu 2024. V návaznosti na souhlasné stanovisko EIA získalo ŘSD loni v srpnu také územní rozhodnutí. To však napadly ekologické spolky, konkrétně Děti Země, Obchvat Třebíče a Voda z Tetčic. ŘSD tak nemá souhlasné stanovisko EIA ani územní rozhodnutí. Dokumentaci EIA proto stáhlo a chystá se předložit novou.

Kratina řekl, že aktuálně jsou dokončované biologické průzkumy pro novou dokumentaci EIA. „Počítáme s tím, že v lednu 2026 bude tato dokumentace zveřejněná,“ sdělil. Žádost o povolení záměru by chtělo ředitelství podat na začátku roku 2027. „S výběrem zhotovitele počítáme na přelomu let 2027 a 2028 a s předáním staveniště v polovině roku 2028,“ uvedl. Donedávna plány hovořily o zahájení stavby nejpozději v roce 2027. Stavba potrvá tři roky.

Předpokládaná cena dnes činí 4,2 miliardy korun bez DPH.

Vytížená silnice, kterou využije přes 16 000 automobilů denně, vede dnes fakticky středem starobylého města a rozděluje ho vedví. Prochází městem od západu k východu přes ulice Pražská, Sucheniova, Bráfova, Sportovní a Brněnská. Provoz mimo jiné komplikuje množství světelných křižovatek. V rámci přípravy staveniště v Dukovanech se zřejmě průtah nevyhne přepravě těžké techniky.

Obchvat má město tranzitu zbavit.

I/23, obchvat Třebíče. Pramen: ŘSD

I/23, obchvat Třebíče. Pramen: ŘSD

Na silnicích první třídy v Kraji Vysočina ŘSD kvůli přepravě těžkých a velkých dílů pro nové dukovanské bloky například letos přestavuje most na silnici I/38 u Habrů na Havlíčkobrodsku. Nová konstrukce unese zvažované zatížení zhruba 750 tun, uvedl Kratina. V trase přepravy nadrozměrných komponent už vyhovují menší mosty u obcí Kámen a Skuhrov na Havlíčkobrodsku i přestavěná křižovatka u exitu 112 dálnice D1 v Jihlavě-Pávově.

Stavba nových jaderných bloků v Česku by měla být největší tuzemskou zakázkou. Náklady na dva reaktory v Dukovanech při současných cenách jsou 407 miliard korun. V tendru na jejich stavbu uspěla korejská společnost KHNP. Geologický průzkum pro nové bloky začal letos v srpnu. První blok by měl být dokončený v roce 2036.

Tagy I/23 ŘSD Třebíč obchvat
18 komentářů