ČD ženou šestimilionovou pokutu za nákup BEMU k soudu. Úřad argumentaci označil za absurdní

Spor se má týkat nepředvídatelnosti požadavku kraje, dopravce mu jednotky sám nabídl.
České dráhy zaplatí v příštích dnech pokutu 6 milionů korun, kterou jim udělil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za porušení zákona o zadávání veřejných zakázek při pořízení prvních čtyř akutrolejových jednotwk (BEMU). Jsou ale stále přesvědčeny o tom, že nepochybily a proto se obrátí na Krajský soud v Brně, který spory s ÚOHS obvykle řeší.
ÚOHS minulý týden pravomocně uzavřel případ z roku 2022, kdy České dráhy bez jakékoliv soutěže uzavřely smlouvu na nákup čtyř jednotek se Škodou Transportation. Využily k tomu rámcovou smlouvu na elektrické jednotky EMU a objednaly s příplatkem v rámci této smlouvy jednotky BEMU. „Vzhledem k tomu, že rozhodnutí je pravomocné, dojde ze strany Českých drah k zaplacení pokuty uložené Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže,“ potvrdil mluvčí Českých drah Filip Medelský.
Dopravce neodpověděl na dotazy, zda budou po někom vzniklou škodu vymáhat. Odmítl i uvést, kolik dosud v tomto sporu zaplatil za právníky.
Teprve nedávno přitom České dráhy musely zaplatit výrazně větší pokutu za podnákladové ceny u rychlíků. Letitá kauza, u jejíhož začátku byl nynější šéf Drážního úřadu Jiří Kolář skončila tím, že se „promlčela“ a nikdo po vinících škodu nevymáhal.
Za stamilionové ztráty z podnákladových cen ČD není nikdo odpovědný. Kolář má v čele DÚ důvěru Kupky
Nepředvídatelné, přitom jednotky samy nabídly
České dráhy chtějí u soudu napadnout takzvanou nepředvídatelnost, tedy že musely narychlo řešit objednávku BEMU na základě požadavku Moravskoslezského kraje.
„Bohužel nebyla vyslyšena argumentace Českých drah týkající se nepředvídatelnosti změny uskutečněné předmětným dodatkem ke kupní smlouvě,“ dodal Medelský. ČD se domnívají, že ÚOHS „nesprávně vyhodnotil některé okolnosti případu potvrzující, že změna byla skutečně nepředvídatelná a fakticky nezpůsobilá umožnit účast jiných dodavatelů v původním zadávacím řízení.“ „Proto se budeme domáhat změny dotčeného rozhodnutí prostřednictvím správní žaloby tak, abychom uspěli i v této druhé části kauzy,“ dodal Medelský.
Nepředvídatelností se v rozhodnutí o zamítnutí rozkladu zabývá i předseda ÚOHS Petr Mlsna. V rozhodnutí zmiňuje, že České dráhy jednotky BEMU samy kraji nabídly. Argumentaci o nepředvídatelnosti proto označil za absurdní. České dráhy přesto plánují žalobu.
Předseda Mlsna v rozhodnutí konstatoval, že České dráhy měly více variant, jak situaci v regionu zajistit, vybraly si však tu, při které došlo k podstatné změně závazku z rámcové dohody. Rovněž nebylo nutné BEMU pořizovat kvůli zavádění nových standardů, neboť systém ETCS bude na daných tratích zaveden nejdříve po roce 2029. Prokázán byl podle Mlsny i dopad změny závazku na výběr, protože nejméně jeden konkurenční dodavatel úřadu potvrdil, že v případě soutěže o bateriové jednotky by se zakázky zúčastnil.