Kroměříž dostane přístav pro 80 lodí, stát hledá projektanta

Součástí plánů je i komora na jezu Bělov. Náklady na samotný přístav se aktuálně odhadují na 440 milionů.
Kroměříž by se měla stát ještě v tomto desetiletí přístavním městem. Ředitelství vodních cest (ŘVC) zde plánuje přístav s kapacitou zhruba 80 lodí, což Kroměříž zařadí mezi vůbec největší tuzemské přístavy.
ŘVC pro stavbu aktuálně hledá projektanta, který mimo jiné zpracuje dokumentaci pro stavební povolení. Projekční zakázka má hodnotu 14,65 milionu korun, náklady na samotný přístav se aktuálně odhadují na 440 milionů.
Plán na zbudování přístavu je součástí širšího záměru na prodloužení vodní cesty, která kombinuje Baťův kanál s řekou Moravou, od Otrokovic o 12 kilometrů dál na sever. Aby se lodě po vodě vůbec do Kroměříže dostaly, je třeba rovněž postavit plavební komoru na jezu Bělov u Otrokovic.
Přístav i komora by měly být dokončeny v roce 2029. „Nicméně záleží právě na úspěšném vypořádání se s procesem povolení stavby. Již jsme zaznamenali odpor proti plavební komoře Bělov a částečně i přístavu Kroměříž ze strany nevládních organizací, takže se může realizace významným způsobem oddálit,“ uvedl mluvčí ŘVC Jan Bukovský.
Záměr na prodloužení vodní cesty na sever (přístav + komora) získal kladné stanovisko v procesu posouzení vlivů na okolí (EIA) po dlouhých peripetiích v červnu 2023. Nově byl do jezu zakomponován rybí přechod.
Kvůli přístavu je nicméně ještě třeba změnit územní plán Kroměříže. „Změna územního plánu aktuálně probíhá, měla by být schválena v prvním čtvrtletí roku 2026. Pro povolení stavby přístavu by tak už neměla být v jeho podobě překážka,“ doplnil Bukovský.
Pro plavební komoru na jezu Bělov už je zpracována projektová dokumentace, cílem ŘVC je získat stavební povolení příští rok.
Po dokončení staveb bude celá vodní cesta od Hodonína do Kroměříže měřit 76 kilometrů. Tím zřejmě na dlouho prodlužování této vodní cesty skončí. Do Hodonína byla prodloužena letos v září díky zbudování plavební komory Rohatec a splavnění říčky Radějovky.
Pokud jde o přístavy, největším tuzemským se může chlubit Hluboká nad Vltavou, kde mají lodě k dispozici 73 stání. ŘVC už ale pracuje na rozšíření přístavu ve Veselí nad Moravou, který po dokončení pojme 81 lodí. Kroměříž se mu vyrovná.