dkv_obrazok

Arriva vybaví „švejky“ systémem ETCS, aby mohla zajíždět do Budějovic

Jednotka 628 (česká řada 845) firmy Arriva na přejezdu na výjezdu z Českých Budějovic na Písek. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJednotka 628 (česká řada 845) firmy Arriva na přejezdu na výjezdu z Českých Budějovic na Písek. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ministerstvo dopravy za nasazení zmodernizovaných vlaků dopravci připlatí a vozidla využije i jinde.

Společnost Arriva vlaky vybaví šest svých motorových jednotek řady 845 systémem ETCS. Jde o motoráky, které obsluhují linku R26 Praha – Písek – České Budějovice (tzv. švejky), přičemž důvodem pro modernizaci je zavedení výhradního provozu ETCS ve stanici České Budějovice od prosince 2026.

Arriva provede modernizaci motoráků na základě dohody s ministerstvem dopravy, které rychlíky objednává. Vyplývá to z aktuálně uzavřeného dodatku, který se objevil v registru smluv. Kompenzace se tím zvýší ze 102 korun za vlakový kilometr na 137 korun.

„Dopravce doložil, že je připraven k začátku platnosti jízdního řádu 2026/2027 nasadit vozidla vybavená zařízením umožňujícím využití zabezpečení na dráhách, vybavených evropským vlakovým zabezpečovačem European Train Control System (ETCS), přičemž dodávka šesti vybavených souprav do provozu bude realizována k začátku platnosti jízdního řádu 2026/2027,“ stojí v dodatku.

Arriva na modernizaci nebude čerpat dotace, čímž se může vyhnout zdlouhavému výběrovému řízení. To už má za sebou (jako první tuzemský provozovatel motoráků 845) společnost GW Train Regio. Ta loni na podzim zadala zakázku na osazení osmi jednotek systémem ETCS společnosti AŽD Praha. Zaplatí za to téměř 140 milionů.

Arrivě smlouva na „švejky“ vyprší v prosinci 2027, ministerstvo dopravy ale už letos v únoru notifikovalo v Bruselu nabídkové řízení na další čtyři roky s případným prodloužením o další dva roky. Následně by se měla linka R26 stát předmětem velké soutěže na tzv. Balíček Jih, kde budou například i Jižní expresy, rychlíky Praha – jižní Čechy nebo rychlíky Plzeň – ČB a ČB – Brno.

„S ohledem na termíny ETCS jsme s dopravcem dohodli to, že vozy Arrivy budou vybaveny ETCS a následně po konci smlouvy použity na dalších výkonech v objednávce státu s ETCS,“ uvedl už dříve mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Aktuální dodatek výkony, na které by mohla být vozidla přesunuta, specifikuje. „Dopravce modernizovaná vozidla po skončení Doby plnění využije v rámci stávající smlouvy o veřejných službách na linkách R21 (Praha – Tanvald), R22 (Kolín – Šluknov) a R24 (Praha – Rakovník) a/nebo stávající smlouvy o veřejných službách na lince R14 (Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem),“ stojí v dodatku.

Chystané zavedení výhradního provozu pod ETCS ve stanici České Budějovice od prosince 2026 přitom nebude tak striktní, jak Správa železnic původně zamýšlela. Arriva zajíždějící do stanice od severu systém mít musí, vlaky od jihu (Horního Dvořiště a Českého Krumlova) ale dostaly výjimku.

Tagy Arriva ETCS Ministerstvo dopravy
6 komentářů