dkv_obrazok

Správa železnic chce odstranit zastávky na trati Hněvčeves – Smiřice, už podala žádost

Motorák KŽC Doprava na trati Hněvčeves - Smiřice. Pramen: KŽC DopravaMotorák KŽC Doprava na trati Hněvčeves - Smiřice. Pramen: KŽC Doprava

Příkladem trati bez zastávek je Protivec - Bochov, kam obce chtějí vrátit turistické vlaky.

Deník Zdopravy.cz přinesl před týdnem další díl seriálu o málo využívaných lokálkách, který se tentokrát týkal trati Hněvčeves – Smiřice. Při té příležitosti narazil na jednu zajímavost, pro kterou stojí za to se dnes k tématu vrátit.

Podle aktuální verze interního materiálu Správy železnic (číselník Dopravně významných bodů SR 70 verze od 15. srpna 2025) jsou zastávky na této trati „mimo provoz“. Pokud by chtěl dopravce po trati projet, může. Pokud by chtěl ale obsloužit zastávky, není to možné.

Jde přitom o první krok k jejich fyzické likvidaci. Správa železnic už činí kroky ke zrušení a odstranění zastávek. „Objednavatel dopravy, v tomto případě Královehradecký kraj potvrdil, že neplánuje do budoucna na této trati objednávat dopravu a souhlasí se zrušením některých zastávek. Na základě těchto jednání jsme učinili kroky, které by měly vést k jejich zrušení. Žádost o odstranění byla odeslána na Dopravní a energetický stavební úřad pro zastávky Havranec, Hořiněves, Račice nad Trotinou a Sendražice. Žádost o odstranění zastávky Smiřice zastávka bude následovat v dohledné době. Důvodem rušení zastávek je úspora provozních prostředků nutných k jejich údržbě na trati bez dlouhodobé objednávky osobní dopravy,“ potvrdila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová

Zastávky tak nejspíš v dohledné době úplně zmizí. Ve zmíněném seriálu přitom deník Zdopravy.cz narazil i na příklad, že zrušené zastávky dnes chybějí. Tím příkladem je trať Protivec – Bochov, kam by se mohly vrátit turistické vlaky po třiceti letech od zastavení pravidelného provozu s cestujícími. Původní zastávky na trati už ale nejsou. Před lety už nikdo nečekal, že by sem vlaky s cestujícími ještě někdy mohly jezdit. Zastávky tak novému turistickému vlaku do Bochova, o němž jsme psali zkraje léta, budou chybět.

Opačným případem může být trať Hostivice – Středokluky nedaleko Prahy. Po dlouhém zastavení provozu prošla rekonstrukcí především kvůli dopravě leteckého paliva na letiště. A tehdy Správa železnic obnovila i zastávky. Praha tu následně objednala v obnoveném úseku Cyklovlak Praha – Slaný, předchůdce dnešního Cyklohráčku.

Pak u trati vyrostlo v Dobrovízi velké logistické centrum Amazonu a trať náhle získala v roce 2015 nový význam. Od té doby tu jezdí pravidelná vlaková linka S54 Pražské integrované dopravy. Ani tady se v minulosti nepředpokládalo, že se sem provoz pravidelných vlaků vrátí, ale právě existence obnovených zastávek při opravě trati, to umožnila.

Tagy lokálka Hněvčeves - Smiřice rušení zastávek seriál opuštěné tratě
15 komentářů