dkv_obrazok

22 miliard přidáno, 37 miliard stále chybí. Dopravním stavbám hrozí velké škrty, Kupka mlčí

Návoz konstrukce pro Vilémovský viadukt. Foto: Chládek a TintěraNávoz konstrukce pro Vilémovský viadukt. Foto: Chládek a Tintěra

Kvůli nejistému financování se odkládají podpisy smluv na velké zakázky.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) nevyřešil zásadní problém svého resortu pro příští rok. Vláda sice tento týden přidala 22 miliard do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), výrazně více peněz ale na plánované i rozestavěné stavby chybí.

Podle schváleného státního rozpočtu bude SFDI příští rok hospodařit se 144,6 miliardami korun. Oproti srpnovému návrhu jde o navýšení o 22 miliard korun. Současně je ale v rozpočtu SFDI o 15,7 miliard korun méně než letos.

Už minulý týden ale Výbor a dozorčí rada fondu, v které jsou jak zástupci koaličních stran, tak opozice, schválili rozpočet SFDI na téměř 187 miliard korun. Vyplývá to z předloženého rozpočtu SFDI do vlády. V něm současně ministerstvo dopravy upozorňuje, že je potřeba sehnat dalších 37,2 miliard korun. Původně mělo jít ještě o vyšší částku, ministerstvo financí ale navýšilo plánované příjmy z dálničních známek a mýta, čímž se chybějící částka snížila.

Ministr dopravy Martin Kupka už při prvním návrhu rozpočtu uváděl, že v resortu chybí až 60 miliard korun. Navýšení pouze o 22 miliard korun označil ve vyjádření pro Echo24.cz za „jednoznačně dobrou zprávu“. Na dotazy deníku Zdopravy.cz od včerejška neodpověděl, stejně tak neodpovědělo ministerstvo dopravy na otázky poslané již ve středu.

Nepodepisování velkých smluv

Chybějících 37 miliard může být naprosto zásadní komplikací pro budování dopravních staveb. Situace může vést i k tomu, že nedojde nejen k zahájení některých plánovaných akcí, ale přeruší se výstavba stávajících.

Podle informací deníku Zdopravy.cz dostaly Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správa železnic (SŽ) ústní pokyn nepodepisovat nové velké kontrakty, které jsou již vysoutěžené. Jde například o silnici I/16 Mladá Boleslav – Martinovice nebo D11 z Jaroměře do Trutnova. U Správy železnic není stále podepsaná smlouva na desetimiliardovou přestavbu královéhradeckého uzlu.

Postup ministra dopravy ostře kritizoval Kupkův předchůdce Karel Havlíček (ANO 2011), který je v dozorčí radě SFDI. „Ví, že tam ty peníze chybí, jen k tomu mlčí. Bez nich doprava zkolabuje,“ uvedl Havlíček na serveru aktualne.cz. Současně Havlíček uvedl, že Kupka na jednání dozorčí rady peníze navíc slíbil.

To ukazuje i první verze předkládací zprávy o rozpočtu SFDI. V ní je uvedeno, že chybějící peníze budou doplněny na zářijovém zasedání vlády. K tomu ale nedošlo. Později došlo ke změně formulace na „následující měsíce“.

Tagy rozpočet SFDI SFDI Státní fond dopravní infrastruktury
94 komentářů