dkv_obrazok

Krakov roste díky studentům a byznysu. Řadíme se mezi nejrychleji rostoucí letiště, říká jeho šéf

Letiště Krakov. Zdroj: X / Krakow AirportLetiště Krakov. Zdroj: X / Krakow Airport

Letišti Krakov přibylo za posledních 10 let téměř 7 milionů cestujících. „Museli jsme přepracovat plány rozšíření,“ říká jeho šéf.

Krakovské letiště se v současnosti řadí mezi nejrychleji rostoucí evropská letiště ve své kategorii. Zatímco v roce 2014 odbavilo 3,8 milionu cestujících, loni jich bylo 11 milionů. Letos by pak mohla padnout dokonce 13milionová meta.

Jak řekl deníku Zdopravy.cz šéf Letiště Krakov Łukasz Strutyński, důvodů, proč létá z Krakova stále více lidí, je víc.

„Celá střední Evropa roste rychleji než západní část kontinentu. V Polsku je sklon k létání stále nižší než evropský průměr, jen 1,3 až 1,4 letu na obyvatele ročně, zatímco na západě jsou to 2 až 3 lety, někde i 4. Máme tedy přirozený prostor pro růst,“ vysvětlil Strutyński.

Dodal, že významnou silou je samotný Krakov a Malopolské vojvodství. Místní tvoří dvě třetiny cestujících, turisté jsou zbylá jedna třetina.

„Jsme univerzitním městem s více než 100 tisíci studenty, významným centrem outsourcingu a služeb pro byznys. To znamená perspektivu pro růst obchodních i turistických letů. Většina pasažérů je mladších 40 let a cestování považují za životní styl. Nejen dovolené nebo služební cesty, ale i krátké city breaky,“ dodal Strutyński, podle kterého musí letiště tyto potřeby nejen naplňovat, ale také předvídat, aby mělo město i region prostor k rozvoji.

Aby si krakovské letiště poradilo s růstem počtu cestujících, připravuje výstavbu nového terminálu, která bude v praxi přestavbou stávajícího. (Ve skutečnosti půjde spíše o rozšíření, protože k současné budově terminálu budou přistavěna nová křídla, takže plocha vzroste ze stávajících 55 tisíc metrů čtverečních na 120 tisíc metrů čtverečních.) Starý projekt musel být změněn, protože nepočítal s tak rychlou dynamikou růstu. Byl plánován na 12 milionů cestujících, čehož letiště dosáhlo už v roce 2024.

„Začneme na západě, nikoliv na východě, jak bylo původně plánováno. Starý cargoterminál se přestavuje na dočasný terminál pro cestující se šesti novými gaty pro lety mimo Schengen, což je jedno z našich úzkých hrdel,“ uvedl Strutyński.

Plánuje se, že západní část terminálu by mohla být uvedena do provozu v roce 2029. Následně bude zbourána dočasná část ve staré budově cargoterminálu a na jejím místě vznikne východní křídlo cílového terminálu.

Cílem je nový terminál s kapacitou přes 19 milionů cestujících. První klíčová etapa má být hotova v roce 2029 a umožní zvýšení kapacity na 16 milionů cestujících. Celý rozšířený a modernizovaný terminál by měl sloužit cestujícím od roku 2031. Do budoucna, pokud bude potřeba, bude možné postavit další terminál na místě, kde se dnes nacházejí kanceláře.

Terminál Letiště Krakov po rozšíření. Zdroj: Krakow Airport

Terminál Letiště Krakov po rozšíření.
Zdroj: Krakow Airport

Svou současnou podobu získalo letiště Krakov rozsáhlou modernizací a přístavbou terminálu dokončenou v roce 2016. Ta sice zvýšila kapacitu na 8 milionů cestujících, ale Krakov rostl tak rychle, že hranici překročil už v roce 2019.

Mnohem větší výzvou je pro krakovské letiště přistávací a vzletová dráha. Stavět by se měla nová, a to kousek severněji. Přípravy se ale táhnou a proces už trvá devět let.

Uvažovaná podoba nové přistávací a vzletové dráhy v Krakově. Zdroj: krakowairport.pl

Uvažovaná podoba nové přistávací a vzletové dráhy v Krakově.
Zdroj: krakowairport.pl

„Jsme na konci posuzování vlivů na životní prostředí a věříme, že letos bude vydáno rozhodnutí. Poté budeme usilovat o stavební povolení. Zároveň připravujeme i záložní plán. Kdyby se stavba zdržela, zrekonstruovali bychom stávající dráhu. Naši lidé analyzovali podobné projekty v Evropě, u nás by musela proběhnout hluboká obnova včetně výměny navigačního systému ILS. Takový zásah by znamenal uzavření letiště asi na tři měsíce. Pokud by to bylo nutné, oznámili bychom to alespoň rok dopředu. Zatím k tomu ale není důvod,“ řekl Strutyński

Problémem je pro Krakov také navigační systém ILS, disponuje základní kategorií I. V případě zhoršené viditelnosti tak na něm letadla nemohou přistát. V lokalitě jsou navíc často mlhy, letadla jsou tak v určitých obdobích odkláněna jinam.

„Letiště naší velikosti by mělo mít vyšší kategorii. Ověřili jsme možnost zvýšení na stávající dráze, ale technicky to není možné. Museli bychom zásadně měnit osvětlení, což by ohrozilo povrch. Takže si musíme počkat na novou dráhu,“ uzavřel Strutyński s tím, že pokud vše půjde dobře, mohla by být dokončena do roku 2031.

Šéf Letiště Krakov Łukasz Strutyński.Zdroj: Letiště Krakow

Šéf Letiště Krakov Łukasz Strutyński.
Zdroj: Letiště Krakow

Tagy KRK Letiště Krakov Polsko
1 komentář