Obrazem: Čeští stavbaři osazují konstrukci mostu přes fjord v Norsku, díly putovaly z Prahy

Stavba mostu přes záliv Ramfjord (září 2025). Pramen: Metrostav NorgeStavba mostu přes záliv Ramfjord (září 2025). Pramen: Metrostav Norge

Stavbaři se za polárním kruhem potýkají s náročnou logistikou a drsnými klimatickými podmínkami.

Společnost Metrostav Norge, která je severskou dcerou české skupiny Metrostav, pokročila s prací na své první zakázce za polárním kruhem. Stavba mostu přes Ramfjord dospěla do fáze osazování nosné konstrukce.

Most přes záliv je součástí novostavby deseti kilometrů silnice I. třídy E8 poblíž města Tromsø, na které Metrostav pracuje spolu s norským partnerem Bertelsen & Garpestad. Češi mají na starost právě zmíněný most.

Segmenty o váze přes 900 tun instaluje největší lodní jeřáb v Evropě s nosností až 2 200 tun. Ocelové díly, které váží dohromady 5 700 tun, mají za sebou tisíce kilometrů dlouhou cestu z Prahy. Poslední díl byl na pilíře osazen po 11 dnech od začátku montáže v pondělí.

„Dle lokálních zdrojů šlo o největší zdvih uskutečněný v Norsku pomocí lodního jeřábu. Nyní provádíme takzvané finální podlití ložisek a zahajujeme svářečské práce. Ocelová konstrukce mostu by tak měla být hotová na přelomu roku a následně můžeme navázat betonážemi,“ uvedl Matěj Novotný, vedoucí projektu z Metrostavu Norge.

Ocelová konstrukce pro Ramfjord se zrodila v dílně v pražských Horních Počernicích. Oceláři sesterského Metrostavu DIZ vyrobili 168 dílců, které převezli po silnici do polského Štětína. Po kompletaci do sedmi segmentů putoval náklad ze Štětína po Odře do přístavu ve Svinoústí a následně přes Baltské, Severní a Norské moře na staveniště.

Stavba mostu přes záliv Ramfjord (září 2025). Pramen: Metrostav NorgeStavba mostu přes záliv Ramfjord (září 2025). Pramen: Metrostav NorgeStavba mostu přes záliv Ramfjord (září 2025). Pramen: Metrostav NorgeStavba mostu přes záliv Ramfjord (září 2025). Pramen: Metrostav NorgeStavba mostu přes záliv Ramfjord (září 2025). Pramen: Metrostav NorgeStavba mostu přes záliv Ramfjord (září 2025). Pramen: Metrostav NorgeStavba mostu přes záliv Ramfjord (září 2025). Pramen: Metrostav NorgeStavba mostu přes záliv Ramfjord (září 2025). Pramen: Metrostav NorgeStavba mostu přes záliv Ramfjord (září 2025). Pramen: Metrostav NorgeStavba mostu přes záliv Ramfjord (září 2025). Pramen: Metrostav NorgeStavba mostu přes záliv Ramfjord (září 2025). Pramen: Metrostav NorgeStavba mostu přes záliv Ramfjord (září 2025). Pramen: Metrostav NorgeStavba mostu přes záliv Ramfjord (září 2025). Pramen: Metrostav NorgeStavba mostu přes záliv Ramfjord (září 2025). Pramen: Metrostav NorgeStavba mostu přes záliv Ramfjord (září 2025). Pramen: Metrostav NorgeStavba mostu přes záliv Ramfjord (září 2025). Pramen: Metrostav NorgeStavba mostu přes záliv Ramfjord (září 2025). Pramen: Metrostav NorgeStavba mostu přes záliv Ramfjord (září 2025). Pramen: Metrostav Norge

Kromě téměř kilometrového mostu přes Ramfjord mají čeští stavbaři na starost veškeré betonářské práce, mimo jiné na devíti dalších menších mostech.

Silnice E8 tvoří hlavní přístupovou cestu do největšího města severního Norska Tromsø. Její nový úsek pomůže vyvést tranzitní dopravu mimo nejzastavěnější část Ramfjordu a zvýší rychlost a bezpečnost provozu ve složitém terénu.

„Specifikem projektu jsou mimořádně drsné klimatické podmínky, extrémně komplikovaná logistika a doprovodné stavby, na které ze střední Evropy nejsme zvyklí. Například přechod pro soby či protilavinová ochrana,“ doplnil šéf Metrostavu Norge Aleš Gothard.

Sdružení Metrostav Norge a Bertelsen & Garpestad zahájilo stavbu na jaře loňského roku, hotovo má být v roce 2027. Hodnota kontraktu je 2,1 miliardy norských korun (cca 4,5 miliardy Kč). Pro Metrostav Norge jde o dosud největší zakázku.

Tagy Metrostav Norge Norsko
1 komentář