Nová šéfová pro 338 tisíc lidí. Stát slibuje Deutsche Bahn více peněz, slevil z přesnosti

Do roku 2029 má přesnost dálkových vlaků dosáhnout 70 %.
Do čela jednoho z nejkritizovanějších koncernů v zemi se tak poprvé postaví žena. Schnieder zároveň snížil nároky na dochvilnost vlaků. DB přitom čelí v posledních letech sílící kritice politiků i veřejnosti právě kvůli nespolehlivosti a častým výpadkům a zpožděním spojů.
Palla dosud vedla DB Regio. Do čela koncernu s více než 338 000 zaměstnanci nastoupí po Richardovi Lutzovi, kterého ministr dopravy překvapivě v srpnu odvolal. Agentura DPA k hledání jeho nástupce v srpnu napsala, že je to jedna z „nejtěžších pracovních pozic, které jsou teď k mání“, mimo jiné proto, že je pod drobnohledem politiků i veřejnosti.
„Uklidíme,“ řekla Pallaová na tiskové konferenci, kde také slíbila „novou éru“ v koncernu DB, který se podle ní začne opět více soustředit na své hlavní poslání: dopravu po železnici. Co se týče sanace železniční infrastruktury, nedočkají se podle Pallaové cestující rychlých změn. „Nebude to sprint, ale spíše maraton,“ uvedla.
Na nejtěžší manažerskou pozici v Německu míří žena. Dosud vede regionální provoz Deutsche Bahn
Ministr dopravy Schnieder dnes zároveň představil koncepci, která má zlepšit situaci na německé železnici. Hluboká strukturální reforma společnosti DB je součástí plánů vlády kancléře Friedricha Merze na zlepšení dopravní infrastruktury v Německu. Na investice, které mají směřovat právě i na železnici, vytvořila vláda zvláštní infrastrukturní fond s 500 miliardami eur (přes 12 bilionů Kč), jenž bude financován z půjček.
Společnost Deutsche Bahn podle agentury DPA vězí v „nejhlubší krizi své dosavadní existence“. Už několik let se potýká s dluhy v řádu miliard eur. Mírně se je podařilo snížit jen díky loňskému prodeji společnosti Schenker, která byla logistickou divizí DB. Kritika i řada vtipů míří hlavně na to, že vlaky nedodržují jízdní řád. V letošním prvním pololetí měl zpoždění každý třetí vlak na dálkových spojích. Dráhy tak opět nesplnily vlastní cíl, aby podle jízdního řádu do cíle dorazilo 65 až 70 procent vlaků. Jako zpožděné DB eviduje vlaky, které dorazí do cíle o šest a více minut později. Důvodem nedochvilnosti je především neutěšený stav některých tratí a časté opravy.
Přesnost 70 % do roku 2029
Schnieder dnes nároky na dochvilnost ještě snížil. Do konce roku 2029 by měla podle nového plánu ministerstva včasnost rychlovlaků ICE a IC dosáhnout nejméně 70 procent. Dráhy samotné přitom původně měly tento cíl už na příští rok. Ministr řekl, že to bylo „mimo jakoukoli realitu“.
Už příští rok by podle Schniedera měli cestující po železnici poznat zlepšení v oblasti čistoty a bezpečnosti. Špatný stav německých drah podle něj totiž podkopává i důvěru lidí ve stát. „Musíme ukázat, že náš stát funguje a že naše dráhy fungují,“ dodal.
Lidé cestující po německé železnici v nedávném průzkumu Institutu pro aplikovanou sociologii (infas) kritizovali zejména špinavá nádraží a regionální vlaky, nedostupnost a špatné vybavení toalet, ale i špatnou komunikaci personálu. Nejčastěji ale kritika mířila právě na zpoždění vlaku. Více než 80 procent dotázaných by si přálo, aby vlaků jezdilo na určité trase raději méně, aby ale bylo možné se spolehnout, že do cíle dorazí včas.