Do Mníšku dorazily první vodíkové autobusy. Celkem jich bude 10, vyrazí na kopcovité linky

První vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen dorazil dopravci do Mníšku pod Brdy. Foto: Martin UherPrvní vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen dorazil dopravci do Mníšku pod Brdy. Foto: Martin Uher

Autobusy mají vyjet v prosinci, vyrábí se v závodu Solaris v polském Bolechově.

První vodíkové autobusy Solaris Urbino 12 Hydrogen dorazily do areálu dopravní firmy Martin Uher Bus v Mníšku pod Brdy. Mníšecko bude prvním regionem v Česku s pravidelným provozem vodíkových autobusů, dosud s nimi dopravci více či méně úspěšně jen experimentovali.

Vozy jsou připraveny k provozu, zatím však musí stát, protože stále probíhá výstavba vodíkové plnicí stanice, kterou realizuje ČEZ,“ řekl pro Zdopravy.cz majitel dopravce Martin Uher.

Dodal, že řidiči nyní projdou školením, které je připraví jak na provoz nových vozidel, tak i na samotné tankování vodíku. Zbytek 10kusové objednávky dorazí podle Uhera postupně v následujících týdnech, všechny autobusy budou k dispozici do konce října.

„I slepá ulička se musí prošlapat.“ Startuje první český vodíkový projekt v dopravě, cenou nevítězí

Autobusy mají vyjet v prosinci, vyrábí se v závodu Solaris v polském Bolechově.

Desítku autobusů Solaris Urbino 12 vysoutěžila společnost Martin Uher Bus loni, jezdit s nimi bude v objednávce kraje. Autobusy vyšly na 154 milionů korun. Budou jezdit na linkách 446, 517 a 688. Jejich úkolem je ověřit provoz v kopcovitém terénu. Dojezd autobusu bude až 320 kilometrů.

První vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen dorazil dopravci do Mníšku pod Brdy. Foto: Martin UherPrvní vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen dorazil dopravci do Mníšku pod Brdy. Foto: Martin UherPrvní vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen dorazil dopravci do Mníšku pod Brdy. Foto: Martin UherPrvní vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen dorazil dopravci do Mníšku pod Brdy. Foto: Martin UherPrvní vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen dorazil dopravci do Mníšku pod Brdy. Foto: Martin UherVodíkový bus Solaris Urbino Hydrogen. Foto:  Facebook Petra Boreckého

Ročně mají autobusy s vodíkovým pohonem najezdit zhruba 550 tisíc kilometrů. Elektrolyzér o příkonu 540 kW na výrobu vodíku, vodíkovou čerpací stanici a zásobníky dodá firma ČEZ ESCO, elektřinu k jeho bezemisní výrobě poskytne vodní elektrárna ČEZ ve Vraném nad Vltavou.

Elektrolyzér bude ve dvou 12metrových kontejnerech, vyrobí až 200 kg vodíku denně. Samotnou plnící stanici pak dodá skotská firma Logan Energy. Při jednom tankování odebere autobus 38 kg vodíku, které mu zajistí dojezd 300-350 km. Ročně se ho spotřebuje 45 tun.

Zatímco většinu pořizovacích nákladů na autobusy pokryje dvojice evropských dotačních titulů, prostředky na jejich provoz, které jsou výrazně vyšší než u dieselových vozů, zajistí kraj.

Při nájezdu 600 tisíc kilometrů ročně půjde o 60-90 milionů korun. V případě dieselových autobusů činí částka jen 30 milionů.

Tagy IDSK Martin Uher Martin Uher Bus Mníšecko Mníšek pod Brdy Solaris Urbino 12 Hydrogen Středočeský kraj
8 komentářů