Bavoři soutěží přechodný provoz vlaků mezi Mnichovem a Prahou. Stačí ojeté vozy

Vítěz získá smlouvu do roku 2031.
Společnost Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG), která organizuje železniční dopravu v Bavorsku, vypsala nové výběrové řízení na provozovatelů vlaků mezi Prahou a Mnichovem na německém území. Stejný krok pro trasu na českém území chystá v příštích měsících i tuzemské ministerstvo dopravy.
Soutěž BEG zveřejnila v evropském věstníku zakázek. Týká se výkonů o rozsahu 1,87 milionu vlakokilometrů pro linky RE25 Mnichov – Regensburg – Furth im Wald – státní hranice s ČR a Mnichov – Hof. Dosud tyto spoje zajišťuje pod značkou Alex Die Länderbahn.
Nový kontrakt začne platit od prosince 2028, bude na tři roky s možností prodloužení o další rok. Poté by už měl vyjet na trasu dopravce, který vzejde ze soutěže na 15 let, kde bude podmínkou nasazení nových vozidel. Lhůta pro podání nabídek je 16. 1. 2026.
Stávající smlouva s Českými drahami končí u nás v roce 2026, v Bavorsku s Die Länderbahn v roce 2028. České ministerstvo dopravy už loni zveřejnilo plán vypsat soutěž na přechodnou smlouvu do roku 2031, k vypsání by mělo dojít v příštích týdnech.
Nové vlaky mezi Prahou a Mnichovem nejdříve v roce 2031. Češi a Bavoři řeší novou soutěž
Původně měly od prosince 2028 vyjet na přeshraniční spojení nové vlaky, společná soutěž BEG a českého ministerstva dopravy skončila ale fiaskem především kvůli složitým podmínkám. Vozidla měla splňovat podle soutěže řadu podmínek, které jejich vývoj prodražovaly, zejména pak kombinaci různých napájecích soustav i jízdy mimo elektrizované tratě.
Nová soutěž na 15 let
I to vedlo k tomu, že se nakonec do soutěže přihlásily jen České dráhy ve sdružení s firmou Netinera. Do soutěže nabídly vozidla od Siemensu. Bavorský objednatel dopravy Bayerische Eisenbahngesselschaft (BEG) tehdy uvedl, že důvodem zrušení je vysoká cena. V patnáctiletém kontraktu přesahovala nabídnutá cena odhad o více než miliardu eur.
„Nenechali jsme se odradit a intenzivně jsme pracovali na novém přístupu,“ řekl letos v srpnu bavorský ministr dopravy Christian Bernreiter. Podle něj budou požadavky na vozidla, catering či personál nižší než v předchozí soutěži. Očekává nejméně dvě nabídky.
Podle dohody obou objednatelů dojde k nasazení nových vlaků od konce roku 2031. „Železniční spojení mezi Mnichovem a Prahou musí splňovat standardy moderní evropské dopravy a nabízet pohodlí, spolehlivost a vysoce kvalitní služby. Tato společná iniciativa s Bavorskem je důležitým krokem k tomu, aby se železnice stala preferovanou volbou pro všechny cestující na této důležité trase,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka. K vypsání soutěže má dojít letos. Vítěz získá kontrakt na 15 let od prosince 2031.