Půl litru tvrdého denně, opilý řídil auto i vlak. Vyšetřování srážky ukázalo systémový problém

Inspekce upozornila, že nehoda je jednou z dalších, ke které došlo při jízdě se zacvičujícím.
Již bývalý strojvedoucí Českých drah, který při loňské srážce vlaků v Praze-Balabence řídil vlak pod vlivem alkoholu, byl opakovaně v minulosti potrestán za řízení auta v opilosti. Dopravci ani stát ale nemají dosud nástroj, jak na takové hříchy u přijímání strojvedoucích či skládání zkoušek přijít.
Upozornila na to Drážní inspekce v závěrečné zprávě k nehodě, kterou způsobil strojvedoucí společnosti KŽC doprava. Kvůli mimořádné události se přišlo i na opilost strojvedoucího ČD. Inspektoři zjistili, že strojvedoucí byl už v minulosti za řízení pod vlivem alkoholu trestán. Proto vydala inspekce bezpečnostní doporučení ministerstvu dopravy, aby se změnila legislativa. „Tak, aby byl Drážní úřad informován o skutečnosti, že držiteli licence strojvedoucího byl uložen trest pro trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky,“ uvádí se ve zprávě.
V Praze se srazily vlaky KŽC Doprava a ČD. Strojvedoucí nadýchal téměř dvě promile
Při nehodě loni v září bylo zraněno 37 lidí a celková škoda při nehodě přesáhla 31 milionů korun. Nehodu pocítili na několik měsíců cestující na lince S34, kde KŽC doprava kvůli chybějícímu vozidlu nasazovala vozy neodpovídající smlouvě s Prahou. Při nehodě bylo zraněno 37 lidí.
Na stanoviště s lahví rumu
Policisté strojvedoucímu Českých drah naměřili v alkoholu hodnoty od mezi 1,76 ‰ a 1,96 ‰. Po zadržení nejprve tvrdil, že alkohol nepil, a naměřené hodnoty přičítal své medikaci. „Asi před pěti lety pil alkohol ve větším množství, kdy vypil denně i půl litru tvrdého alkoholu, ale nikdy nešel do práce pod vlivem alkoholu. V té době už pracoval jako strojvedoucí u ČD. V současnosti užívá léky na odvodnění organismu, na vysoký krevní tlak, na střevní problémy, na nízkou hladinu vápníku. Léky užívá denně,“ popisuje zpráva první výpověď po zadržení. V batohu strojvedoucího se nacházela z poloviny vypitá láhev rumu. Uvedl, že ji vezl na dopití kamarádům, se kterými tvoří skupinu udržující parní lokomotivy.
Po sdělení obvinění z trestného činu si vzpomněl, že pil těsně před jízdou, zhruba půl litru lahve rumu. Označil to za hloupost.
V minulosti už ale policie řešila dvakrát jeho problémy s alkoholem. Nejprve v roce 2014 během dopravní kontroly ve svém vozidle nadýchal jako řidič 1,3 ‰ alkoholu v dechu. Dostal tenkrát roční zákaz řízení motorových vozidel a roční podmínku. Pak v roce 2024 v dubnu během silniční kontroly v Praze-Michli jako řidič vozidla nadýchal 1,7 ‰ alkoholu v dechu. V době vzniku mimořádné události byl případ ještě v řešení.
Nepropojené systémy
Podle zákona o dráhách nesmí Drážní úřad vydat licenci strojvedoucího žadateli, který byl pravomocně odsouzen pro trestný čin souvisejícím s řízením drážního vozidla nebo úmyslný trestný čin, pokud panuje obava, že se dopustí stejného či podobného činu při řízení drážního vozidla. Za účelem ověření si pak Drážní úřad vyžádá výpis z evidence Rejstříku trestů.
Licence však platí na 10 let. Pokud během této doby strojvedoucí přestane být spolehlivým k řízení drážního vozidla a Drážní úřad se o této skutečnosti dozví, odejme strojvedoucímu licenci. V tomto případě se to nedozvěděl.
„Systémově tedy není zajištěno informování Drážního úřadu o skutečnosti, že byl držiteli licence strojvedoucího uložen trest za řízení automobilu pod vlivem alkoholu. To vytváří systémový problém a jak se ukazuje na šetřené mimořádné události, strojvedoucí měl s alkoholem opakovaně problémy a přesto byl dál držitelem licence strojvedoucího,“ vysvětluje Drážní inspekce své bezpečnostní doporučení.
Příčinou nehody byla nedovolená jízda vlaku KŽC doprava, který do jednotky ČD CityElefant narazil zezadu. Strojvedoucí měl za sebou jen pár hodin praxe řízení drážního vozidla. Po odjezdu z Prahy-Vysočan jel kolem návěsti Rychlost 80 km/h a výstraha. Cvičící strojvedoucí po odjezdu ze stanice položil dotaz: „Co svítilo na tom odjezdovém návěstidle?“. Strojvedoucí se domníval, že se ptá na rychlost a zda ji nepřekročil, proto odpověděl, že tam byla odjezdová rychlost 80 km/h. Zacvičující strojvedoucí se dodal: „No a co ještě?“ a ihned doplnil, že tam byla „Výstraha“, tzn. že na dalším návěstidle je návěst „Stůj“.
V tu chvíli ji strojvedoucí už viděl a bylo jasné, že ji projede. Vlak už nedobrzdil a narazil do jednotky ČD stojící před ním.
Více nehod pod dozorem zacvičujícího
Inspekce současně upozornila, že za poslední období eviduje několik podobných mimořádných událostí, kdy strojvedoucí v zácviku řídil vozidlo pod dozorem zacvičujícího strojvedoucího. „Proto je potřeba při výběru strojvedoucího pro výkon zacvičujícího strojvedoucího vybrat takového strojvedoucího, který bude mít nejen platnou licenci strojvedoucího a osvědčení strojvedoucího, ale také dostatečnou praxi v řízení drážních vozidel, a současně, aby disponoval dostatečnými odbornými a pedagogickými schopnostmi,“ uvádí ve zprávě.
Ministerstvo dopravy neuvedlo, kdy doporučení splní. „Naplnění tohoto bezpečnostního doporučení musíme nejprve posoudit z hlediska možností daných stávající právní úpravou a případné administrativní náročnosti jeho praktického fungování. Zároveň bude třeba oslovit rovněž Ministerstvo spravedlnosti, neboť návrh se úzce dotýká zejména činnosti soudů,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.