V Liberci začíná výběr podoby budoucího nového nádraží. Dorazilo sedm návrhů

Nový terminál má proměnit podobu Liberce na několik generací dopředu.
Odborná porota začne zítra s posuzováním celkem sedmi návrhů, které dorazily do architektonické soutěže na podobu budoucího dopravního terminálu v Liberci. V lokalitě stávajícího nádraží má dojít k propojení železniční, autobusové a městské hromadné dopravy.
Porota a tým 27 přizvaných odborníků má z celkového počtu předložených prací zhodnotit a vybrat 4 až 5 návrhů. Ty postoupí do druhého, závěrečného kola. To potrvá od letošního října do března 2026.
Posun v soutěži na zpracování návrhu urbanistického, architektonického a dopravního řešení terminálu Liberec oznámilo město v tiskové zprávě. Jde o společnou soutěž se Správou železnic a Libereckým krajem. Součástí má být i nový parkovací dům nebo rekonstrukce budovy Skloexport na administrativní centrum pro výkon státní správy a samosprávy a objemový návrh dostavby okolních bloků.
„Všechny předložené návrhy důkladně posoudíme. Ty, které na základě hodnocení vybereme, postoupí do finále. Porotci i tým přizvaných odborníků zároveň může požádat jednotlivé zpracovatele o doplnění případných připomínek. Následně pak bude druhé kolo, z něhož vzejde vítěz,“ říká náměstek primátora pro veřejný prostor, architekturu a dopravní stavby Jiří Janďourek.
Liberec je zejména železničně zaostalý, v kraji není jediná elektrifikovaná trať, maximem je rychlost 120 km/h na pár kilometrech.
„Projekt nabízí i silný ekonomický potenciál. V blízkosti podobných dopravních staveb u nás, ale především v zahraničí, se totiž zpravidla soustředí i velká část podnikatelských a různých dalších rozvojových aktivit. Proto je důležité budoucí dopravní uzel správně navrhnout a připravit nejen pro současné potřeby města, kraje a státu, ale také pro ty, kteří přijdou po nás. Musíme pamatovat na to, jak v následujících několika letech zasáhneme do organismu města. I to může mít zásadní dopad na jeho budoucí tvář a kvalitu života obyvatel i návštěvníků,“ upozorňuje primátor Liberce Jaroslav Zámečník.
Proměna celého území
Součástí postupné proměny celé lokality je i komplexní řešení dopravy ve městě. U vlakového nádraží se do budoucna počítá i s výstavbou nového parkovacího domu P + R.
„Zároveň chceme vedle nedávno zrekonstruované městské budovy Uran vytvořit i nový park, čímž dojde k zásadnímu zkvalitnění veřejného prostoru ulic v okolí celého dopravního uzlu,“ dodává náměstek Jiří Janďourek.
Společnou soutěž organizuje administrativně společnost Havel & Partners. Odhadované náklady na stavbu jsou 1,839 miliardy korun, vítěz soutěže současně získá zakázku na zpracování projektové dokumentace. Na první tři ceny v soutěži je připraveno celkem 10,8 milionu korun.
O novém terminálu se ve městě mluví několik let. Liberecký kraj původně používal v rámci světovosti svých dopravních odborníků název Central Station. Nyní je označen jako Krajský terminál. Projekt má získat na významu s modernizací tratě z Liberce do Prahy. O té se mluví desítky let a nově Správa železnic slibuje, že ještě v této dekádě se začne stavět.
Nový terminál má výrazně zkrátit přestupní doby mezi vlaky a autobusy. Autobusové nádraží je sice relativně blízko od nádraží, k přestupu mezi dopravními prostředky způsobem hrana–hrana má ale tento model daleko. Například mezi 5. nástupištěm železniční stanice a autobusovým nádražím je vzdálenost přes 400 metrů.