Muzeum Českých drah chce řídit 15 uchazečů včetně současného šéfa

Zrenovovaný Kafemlejnek 310.076, který léta chátral jako pomník v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZrenovovaný Kafemlejnek 310.076, který léta chátral jako pomník v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Klíčovým cílem je vylepšení finanční bilance, muzeum prodělává desítky milionů. Sbírku čeká redukce.

Do konkursu na šéfa Muzea Českých drah, které sídlí v depu historických vozidel v Lužné u Rakovníka, se přihlásilo 15 uchazečů. Výběrová komise nyní posoudí předložené dokumenty a následně přistoupí k osobním pohovorům.

Vrchní správce historického vozového parku ČD by měl být znám do konce listopadu. Oznámily to dnes České dráhy, jména neuvedly. Účast v konkursu deníku Zdopravy.cz potvrdil současný šéf Muzea ČD Marek Plochý, který historické sbírky ČD řídí od roku 2020.

Výběrové řízení souvisí se zásadní změnou v přístupu k historickým vozidlům, kterou České dráhy představily začátkem srpna. ČD Muzeum jako správce vozidel dostane právní subjektivitu ve formě nadačního fondu a bude muset výrazně vylepšit finanční bilanci muzea. Zodpovědný za to bude předseda správní rady nadace, který právě vzejde z výběrového řízení.

Ke změnám má dojít v průběhu příštího roku, kdy historická vozidla, kterých je dnes zhruba 430, přejdou do majetku nadačního fondu.

ČD Muzeum Lužná u Rakovníka. Pramen: Archiv ČDČD Muzeum Lužná u Rakovníka. Pramen: Archiv ČDČD Muzeum Lužná u Rakovníka. Pramen: Archiv ČDDen železnice 2021 v Lužné. Foto: Petr ŠťáhlavskýDen železnice 2021 v Lužné. Foto: Petr ŠťáhlavskýHistorický nákladní vagon, muzeum Lužná, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářAlbatros ČD nulkové řady 498.022. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní lokomotiva 387.0 Mikádo. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMuzeum Lužná u Rakovníka. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMuzeum Lužná u Rakovníka. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

„Mám velkou radost, že o výběrové řízení projevilo zájem hned několik kvalitních uchazečů. Je vidět, že jim budoucnost železniční nostalgie leží na srdci a chtějí se efektivně zapojit do jejího oživení. Věřím, že najdeme kvalitního šéfa budoucího nadačního fondu, kterému se podaří naplnit potenciál, který železniční nostalgie má,“ uvedl šéf Českých drah Michal Krapinec.

České dráhy budou do fondu přispívat a zároveň mu za symbolickou cenu pronajmou depo v Lužné u Rakovníka. Klíčovým cílem přitom je vylepšení finanční bilance, k čemuž má mít fond mnohem lepší předpoklady než organizační složka velké firmy. „Díky tomu bude možné využít i externí finanční zdroje,“ uvedl už v srpnu Krapinec. Sbírku také čeká redukce.

Argument s muzeem jako finanční koulí na noze používají České dráhy dlouhodobě. Péče o historická vozidla je údajně znevýhodňuje oproti konkurenci. Dle informací deníku Zdopravy.cz prodělává ČD Muzeum vyšší desítky milionů korun ročně. Náklady se blíží ke 100 milionům za rok.

Tagy ČD Muzeum Centrum historických vozidel Lužná České dráhy železniční nostalgie
2 komentáře