Podcast: Další krok automatizace po metru budou S-Bahny, říká šéf Siemens Mobility Roman Kokšal

Zákazníci projevují čím dál větší zájem o duální lokomotivy. Spalovací motory tak ze železnice ani v nové výrobě hned tak nezmizí.
Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je šéf Siemens Mobility v Česku Roman Kokšal. Tento týden se staly České dráhy prvním zákazníkem na světě, který převzal lokomotivu Vectron s maximální rychlostí na 230 km/h. A tak hned na začátku rozhovoru probíráme detaily.
V Česku má dnes Siemens Mobility téměř tisíc zaměstnanců, na šest stovek z nich se věnuje vývoji pro celosvětový Siemens. Českou inženýrskou stopu najdete na celé planetě. „Příkladem jsou projekty v Americe, kde pracujeme na lokomotivách Charger. Náš tým v Česku, který se zabývá lokomotivním inženýringem, má přes 80 lidí. Děláme projekty pro indických trh, někteří kolegové se podívají třeba do Austrálie, kde máme projekt metra,“ vyjmenovává část náplně práce českých inženýrů v Siemensu Roman Kokšal.
Co myslíte, dá se lokomotiva v dnešním globalizovaném světě vyvíjet doma na homeoffice? I to uslyšíte v novém díle podcastu, který si nyní můžete pustit.
Vectron je pro Siemens vlajková loď mezi elektrickými lokomotivami, na trhu je už přes sedm let a společnost na ni sází i nadále. Podle Kokšala toho má ještě hodně před sebou. Třeba duální verzi, která se při zkušebních jízdách objevila i v Česku.
Právě o duální lokomotivy začínají zákazníci projevovat větší a větší zájem, což je podle Kokšala důvod, proč spalovací motory z železnice ani v nové výrobě hned tak nezmizí. „Schvalování je složité stejně jako u elektrického Vectronu. Schvalujete vlastně dvě lokomotivy, protože tam máte elektrickou a dieselovou část. Máme dualmód v základní verzi schválen pro Německo a Rakousko. Cílíme ale na variantu, která má v sobě 25 kilovolt, tedy na Českou republiku a další země, kterých se to týká. Rádi bychom ji měli schválenou co možná nejdříve,“ řekl při natáčení podcastu Roman Kokšal.
Klíčové jsou ve výrobním portfoliu pro Siemens především evropské továrny, například zmiňované Vectrony vznikají v německém Mnichově, kde bude společnost vyrábět i osobní železniční vozy. Videňská fabrika má na starost metro, tramvaje a některé příměstské vlaky, v německém Krefeldu pak vznikají třeba vysokorychlostní vlaky nebo příměstské jednotky Mireo. Lokomotivy a železniční vozy pro americký trh se pak vyrábí přímo v Kalifornii. To je ale jen částečný výčet, kde se kolejová výroba Siemensu nachází.
Je to už 16 let, co Siemens opustil výrobní závod na pražském Zličíně, kde byl Roman Kokšal na konci likvidátorem. I toto téma v rozhovoru otevíráme.
Detailně diskutujeme, proč v Česku nevychází vodíková rovnice ve veřejné dopravě, a jak fungují vodíkové vlaky Siemensu v sousedním Německu. „Máme Mireo na vodík pro trhy, kde je přebytek elektrické energie, aby se tu z něj vodík vyrobil. Ale není to jednoduché téma ani v zemích, kde by člověk očekával, že to bude fungovat bez problému. Podíl vozidel vodíkových a elektrických s baterkami, jako řešení problému neelektrifikovaných tratí, je zhruba jedna ku deseti,“ doplňuje Roman Kokšal.
Siemens se teď připravuje na tendr automatických vlaků pro pražské metro, do nějž půjde společně s plzeňskou Škodou, ale třeba právě teď pracuje na automatickém metru i pro Sydney v Austrálii. „V metru se stává automatické vedení vlaku už spíše standardem, je tu bezesporu posun automatizace k otevřené dráze. Máme první projekt pro S-Bahn v Hamburku, kde to funguje, a věřím, že tyto projekty na bázi pilotních a výzkumných projektů poběží dál,“ říká v podcastu Roman Kokšal, podle nějž budou dalším krokem v automatizaci vlaků právě příměstské S-Bahny.
Jak vnímá asijskou konkurenci, která má chuť proniknout na evropský trh? Proč stále častěji požadují zákazníci k novým vozidlům i servis? Proč jsou podle Romana Kokšala vlaky typu ComfortJet vhodnější pro dálkovou dopravu než jednotky podobné příměstským vlakům? Má Maglev, u jehož začátků stál i Siemens, v dnešní době budoucnost? A zahraje si šéf Siemens Mobility někdy ještě na klavír ve svém volném čase?
Poslechněte si celý rozhovor. Podcast si pusťte zde na stránce, odebírat ho můžete i na Spotify, Apple Podcasts a Podcast Addict.
Vybraná témata podle času
10. minuta: Jak dnes vypadá výrobní portfolio Siemens Mobility ve světě
17. minuta: Zapojení českých inženýrů do světového vývoje
22.minuta: Vodík vs. baterky. Proč v Česku vodíková rovnice nevychází
28. minuta: Vývoj baterií v železniční dopravě
33. minuta: Siemens a automatické vlaky
41. minuta: Jak si vybírají nové vlaky zákazníci z různých částí svět
53. minuta: Roman Kokšal odpovídá na dotazy čtenářů Zdopravy.cz