Lávka s reliéfem lokomotivy a vyhlídkou. Česká Třebová bude mít novou železniční atrakci

Vizualizace lávky v České Třebové. Foto: Město Česká TřebováVizualizace lávky v České Třebové. Foto: Město Česká Třebová

Lávka bude jednou z prvních dokončených staveb v rámci modernizace železničního uzlu.

Železniční koridor v České Třebové na Orlickoústecku překlene lávka, která bude mít vyhlídkovou plošinu. Lidé z ní uvidí na celé nádraží. Lávka nahradí podchod, který Správa železnic zruší. ČTK to řekl starosta Zdeněk Řehák (3PK – Pro prosperující Českou Třebovou). Podle něj si stavbou lávky město polepší.

„Podchod není moc příjemný pro děvčata, když jím musí projít v noci. Lávka bude hodně nasvícená. Bude tam výtah, je to celé bezbariérové. Podle mě to bude lepší než podchod. Třebováci jsou zvyklí na dráhu, bude to hezké místo, kde se budou dívat na vlaky a koleje,“ řekl Řehák.

Správa železnic modernizuje celý železniční uzel, práce zahájila letos v lednu. Součástí prací je zrušení podchodu u společnosti Korado, který vede do Semanínské ulice v části Borek. Podchod je v havarijním stavu, proto ho stavební firma zasype. „Lávka bude kopírovat trasu podchodu, povede od Korada k hradlu 19, což je místo, kde ústí podchod dnes,“ řekl Řehák.

Stejný osud čeká podchod mezi nádražím a vrátnicí společnosti CZ Loko. Místo něj bude prodloužen podchod pro cestující, který vede pod nástupišti v prostoru nádraží.

Lávka je ve výstavbě a jsou hotové její pilíře. Bude mít na sobě reliéf lokomotivy. Bude podle Řeháka vzdušná, tvořená nerezovou síti a plechovými prvky. Výtahové šachty budou betonové. Podobat se bude lávce Eva, která je od roku 2022 v Adamově na Blanensku. Navíc bude mít vyhlídkovou plošinu. „Bude to půl patro navíc, bude na straně od Semanínské ulice,“ řekl Řehák.

Plot s ornamentem vlny

Modernizace uzlu pokračuje podle generálního ředitele SŽ Jiřího Svobody podle plánu. Všechny práce skončí v roce 2031. Termíny zkrátit nejdou, ale práce se provádějí na etapy, a tak některé části budou hotové dřív. „Lávka pro pěší bude jedna z prvních dokončených staveb. Lávka může podpořit zájem o cestování i zájem o studování železničních oborů,“ řekl Svoboda minulý týden na dopravní konferenci v Pardubicích.

Kromě 120 metrů dlouhé lávky Česká Třebová řešila se Správou železnic i protihlukové stěny. Podle Svobody strany dospěly k vyhovující dohodě. Město třímetrové stěny nechtělo. Hlukové limity ale byly vysoké a bylo nutné udělat opatření, aby lidi nerušil hluk.

„Třebováci byli proti, ale nevycházely hygienické normy. Bude tam plot o výšce dva metry. Upravilo se to na přijatelnou míru. Městský architekt měl možnost navrhnout výzdobu plotu. Bude vyroben z recyklované pryže, která se dá natřít fasádní barvou. Na něm bude ornament v podobě vlny,“ řekl Řehák.

Modernizace železničního uzlu za 20 miliard korun čítá 72 kolejí, 173 výhybek, 30 mostů nebo nová zabezpečovací a sdělovací zařízení. Rychlost vlaků se zvýší na 80 kilometrů za hodinu. V současnosti mohou vlaky nádražím projíždět rychlostí maximálně 60 kilometrů za hodinu. Projekt zahrnuje také modernizaci navazujících úseků do Třebovic v Čechách, Opatova a Dlouhé Třebové.

Tagy Česká Třebová Správa železnic
17 komentářů