Jak urychlit pražské dopravní stavby: Preferovat se mají drážní spojení, okruh vznikne po etapách

Mimoúrovňová křižovatka Rybníčky, napojení na Jižní spojku. Foto: SatraMimoúrovňová křižovatka Rybníčky, napojení na Jižní spojku. Foto: Satra

Úsek zahrnující tunel Malešice-Rybníčky by se měl zprovoznit samostatně.

Výbor pro dopravu pražského zastupitelstva projednal na úterním zasedání možnosti uspíšení harmonogramu staveb Městského okruhu, Hloubětínského tunelu a Radlické radiály. Jde o tři klíčové silniční stavby, jejichž příprava se komplikuje a prodlužuje, město navíc opakovaně vyzývá stát ke spolufinancování.

Právě kvůli nejistému zajištění financí výbor ve schváleném usnesení doporučil radním především maximálně uspíšit stavbu Hloubětínského tunelu. Ten má pomoci nahradit dosud neexistující části Pražského okruhu zkapacitněním tzv. Průmyslového polookruhu, tunel má zajistit mimoúrovňové překonání křižovatky s Poděbradskou ulicí.

Zelená pro Hloubětínský tunel. Praha může pokračovat s přípravou klíčové části Průmyslového polookruhu

Kvůli nutnosti státního financování Městského okruhu a Radlické radiály výbor doporučuje radě jednat s vládou ČR o financování velkých dopravních staveb s vědomím pořadí dopravních priorit v dopravně-koncepčních dokumentech a v programovém prohlášení RHMP, kdy na prvním místě jsou drážní dopravní spojení (metro S, VRT, rozvoj sítě tramvají a trolejbusů),” uvádí se v usnesení, které navrhl zastupitel za Prahu Sobě Adam Scheinherr.

U dostavby Městského okruhu v úseku Pelc/Tyrolka –Rybníčky výbor doporučil pokračovat v přípravě stavby tak, aby bylo možné budovat stavbu po etapách a zprovoznit úsek zahrnující tunel Malešice-Rybníčky samostatně.

Nové pražské tunely: Jak budou vypadat štoly pro Bílou skálu, Jarov a Malešice

Magistrátní odbor dopravy v projednávaném materiálu uvádí, že přípravu dostavby Městského okruhu jde urychlit zahájením některých předstihových prací na povrchových částech, které přímo nesouvisí s tunely. „V případě koordinace s projekty SŽ v oblasti uzlu Balabenka je provedení předstihových objektů přímo nezbytné,“ uvádí se v materiálu. Vše však může následovat až po získání povolení záměru souboru staveb okruhu, které se předpokládá v roce 2027.

V rámci urychlení zahájení realizace stavby se již nyní intenzivně řeší výkupy dotčených pozemků a objektů určených k demolici,“ uvádí odbor dopravy. Jedná se mimo jiné i o složité případy výkupu bytových domů určených k demolici s mnoha desítkami spoluvlastníků, pozemky s mnoha spoluvlastníky někdy těžko dohledatelnými, případně o výkupy pozemků či bytů u nichž
probíhá dědické řízení.

Radlická radiála

Člen výboru Pavel Peterka za KDU-ČSL pak do usnesení doplnil, že ještě před stavbou Radlické radiály by se měly vyřešit kongesce na jejím plánovaném východním konci (průplet Barrandovského mostu) a západním konci v Radlické a v Jinonicích. „Je nutné zásadně zlepšit bezpečnost provozu nejpozději po zkapacitnění úseku D0-515 a dokončení stavby úseku D0-511,“ uvádí usnesení.

Peterka dlouhodobě prosazuje bypass sjezdu z Barrandovského mostu na Modřanskou ulici.

Příprava Radlické radiály je momentálně rozdělena na dvě „procesní osy“. Západní úsek mezi MÚK Bucharova a MÚK Jinonice bude předmětem nového projektu s maximálním zahloubením radiály pod terén. Vydání nového povolení záměru podle magistrátu přichází v úvahu v roce 2028. Následovat by měla realizace v délce 4,5 roku.

Východní úsek nedotčený změnami, který představuje Radlický tunel vč. MÚK Zlíchov, by se pak měl budovat v předstihu.

Praha připravuje dokumentaci k povolení první části Radlické radiály. K zaplacení stavby však vyzve stát

Tagy Hloubětínský tunel Magistrát hlavního města Prahy Městský okruh Praha praha Radlická radiála
59 komentářů