ŘSD testuje na motorkáři oblíbené silnici nové značení. Elipsy mají jezdce udržet ve správném pruhu

Pokud se opatření osvědčí, rozšíří ho na další úseky.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo s testováním nového vodorovného dopravního značení pro motocyklisty. Inspirací jsou zkušenosti ze zahraničí, zejména z Rakouska.
Na silnici I/44 v blízkosti Červenohorského sedla vyznačilo ŘSD elipsy umístěné podél středové čáry. Mají přispět k tomu, aby se motorkář udržel bezpečně ve svém jízdním pruhu.
Nové značení je součástí pilotní studie, kterou za podpory ministerstva dopravy zpracovává Centrum dopravního výzkumu v rámci Hloubkové analýzy dopravních nehod. Pokud se značení osvědčí, ŘSD ho použije i jinde.
„Inspirovali jsme se zkušenostmi zejména z Rakouska, ale také například Slovinska, Lucemburska či Skotska, kde podobné značení instalovali a ověřili, že při vhodném umístění vedlo ke snížení počtu nehod motocyklistů v zatáčkách,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Bezpečnější trajektorie
Motocyklisté mají tendenci jezdit v zatáčkách příliš blízko středu vozovky. Při jízdě v levotočivých obloucích s omezenou viditelností jen malé procento jezdců volí bezpečnou trajektorii. Elipsy motocyklistu posunují dále od středové čáry. Pomáhají mu tak, aby se nedostal do protisměru a neztratil kontrolu nad strojem kvůli vyhýbání se protijedoucímu vozidlu. Jde o informativní vodorovné dopravní značení určené motorkářům, ze kterého pro řidiče neplynou žádné povinnosti.
Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že vhodně navržené vodorovné značení může pozitivně ovlivnit volbu jízdní trajektorie. „Nové značení pro motocyklisty má potenciál pozitivně ovlivnit chování motocyklistů a snížit riziko nehod v kritických úsecích. Jsme připraveni podpořit rovněž jeho širší implementaci na českých silnicích,“ doplnil vedoucí odboru dopravního inženýrství Ředitelství silnic a dálnic ČR Michal Caudr
Motocyklisté jsou při střetu s jinými vozidly výrazně méně chráněni než řidiči automobilů, což vede k vyšší pravděpodobnosti vážných zranění. „Statistické údaje ukazují, že zejména nehody motocyklistů při průjezdu zatáčkou vykazují zvýšenou závažnost následků nehod, k bezmála 40 % smrtelným nehodám motocyklistů dochází právě v zatáčkách,“ říká Jindřich Frič, ředitel CDV.