Tramvají po železniční trati. DPP začal soutěžit unikátní rozšíření sítě na východě Prahy

Vizualizace tramvajové trati Olšanská - Habrová. Zdroj: DPPVizualizace tramvajové trati Olšanská - Habrová. Zdroj: DPP

Východním směrem bude trať zjednokolejněna a vedena s využitím železniční místní dráhy.

Pražský dopravní podnik vypsal výběrové řízení na zhotovitele nové tramvajové trati z Žižkova na pomezí Jarova a Malešic. Jde o trať označovanou jako Olšanská – Habrová, pro kterou získal pravomocné povolení letos v lednu.

Nové tramvajové tratě do Malešic mají povolení. Vznikne unikátní jednokolejka na staré železniční trati

Přepokládaná hodnota zakázky je 709 milionů korun, z velké části by se o financování měly postarat evropské fondy. Zájemci se mohou hlásit do 3. října, samotná stavba by měla začít příští rok s dokončením po 12 měsících v roce 2027. Zároveň s ní se bude ve stejné roce otevírat nedaleké prodloužení tratě v Počernické ulici, které se začalo budovat v červenci.

Trať do Habrové se postaví částečně ve stopě nepoužívané místní dráhy Praha-Žižkov – Praha-Malešice a v oblasti bývalého Nákladového nádraží Žižkov, kde vznikne nová čtvrť.

Nepoužívanou místní dráhu Praha-Žižkov – Praha-Malešice koupila Praha od Správy železnic loni.

Přibližná trasa nové tramvajové trati Olšanská - Habrová. Zdroj: Mapy.cz

Trať bude mít celkovou délku cca 1,93 km. Z toho půjde o 1,3 km klasické dvoukolejné trati a 0,6 km jednokolejné s úvraťovým zakončením před areálem Auta Jarov.

Napojení na stávající trať bude v místě křižovatky ulic Jana Želivského a Olšanská novou východní větví do ulice Severní nákladová – severně od budovy Nákladového nádraží Žižkov.

Tramvajová trať bude vedena v ose nové ulice Severní nákladová podél budovy bývalého Nákladového nádraží Žižkov. „Dále bude trať vedena na pláni s otevřeným štěrkovým ložem až k mostu k Červenému dvoru, jehož rekonstrukce je v gesci TSK,“ uvádí se v zadávací dokumentaci tendru.

Vizualizace tramvajové trati Olšanská - Habrová. Zdroj: DPPVizualizace tramvajové trati Olšanská - Habrová. Zdroj: DPPVizualizace tramvajové trati Olšanská - Habrová. Zdroj: DPP

Poté povede trať dvoukolejně s rozchodníkovým krytem až ke stávající pěší lávce, která bude před zahájením akce demolována a na jejím místě bude zřízen úrovňový přechod trati.

Východním směrem pak má být trať zjednokolejněna a vedena s využitím neprovozuschopné železniční místní dráhy až k prodloužení ulice Osiková, kde bude severně od trati zřízena úvraťová konečná zastávka.

Celkově bude vybudováno 6 zastávek, z toho 4 ostrůvkové párové a dvě jednostranné s konečnou úvraťovou zastávkou. Vznikne i nová budova měnírny v ulici Na Viktorce a sociální zařízení u konečné zastávky.

Unikátní postup

Pro tramvajovou trať se podle DPP v maximální míře využije nejen těleso, ale také samotná železniční trať. „To je pro výstavbu tramvajových tratí v Praze zcela unikátní postup,“ uvedl již dříve vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.

Od napojení nové tratě do ulice Jana Želivského až za budoucí zastávku s pracovním jménem Nad Kapličkou bude trať dvoukolejná.

Zhruba sto metrů za touto zastávkou bude trať až po konečnou jednokolejná. Vjezd na novou trať bude buď v přímém směru z Olšanské ulice, nebo z ulice Jana Želivského od jihu od Vinohrad, tj. od stanice metra Želivského.

První dvě zastávky ve směru z centra, s pracovními názvy Nový Žižkov a Nákladová, budou situovány v nově založené komunikaci v prostoru bývalého Nákladového nádraží Žižkov.

Další pár zastávek Malešická vznikne v místě, kde původní železniční a nově tramvajová trať podjíždí ulici K Červenému dvoru. Zastávky podle DPP výrazně zlepší dopravní obslužnost stávající zástavby severně i jižně od nich, která je nyní zajišťována autobusovými linkami.

Čtvrtý pár zastávek s pracovním názvem Nad Kapličkou DPP vybuduje v místě křížení stávající nepoužívané železniční a budoucí tramvajové tratě s pěší trasou spojující ulice Nad Kapličkou s Malešickou.

Předposlední zastávkou už na jednokolejném úseku tratě bude Habrová, která bude mít pouze jedno nástupiště. Nástup do tramvaje zde proto bude vždy od severu, bez ohledu na směr jízdy. Zastávka se bude nacházet nedaleko křížení původní železniční a budoucí tramvajové tratě s Malešickou ulicí, zhruba 150 metrů od stávajících autobusových zastávek Habrová.

Konečnou zastávkou bude Sídliště Jarov. Trať zde bude ukončena úvratí s dvěma kolejemi a ostrovním nástupištěm. Zastávku a úvrať DPP vybuduje na jižním konci Osikové ulice, přístup k nim bude jen od severu.

Tramvajový boom

Trať Olšanská – Habrová je předposlední z balíčku připravených tramvajových projektů se stavebním povolením. Včera vypsal DPP tendr na zhotovitele trati z Libuše na Nové Dvory. Ještě letos se pak očekává soutěž na tramvajovou trať z Malovanky na Strahov.

Pokračování tramvajového boomu v Praze. DPP vypsal miliardovou soutěž na prodloužení trati z Libuše

Další schválené novostavby pražského tramvajového boomu jsou zatím v projektovacích fázích a příprava se teprve rozbíhá.

Týká se to hlavně projektů tramvajového okruhu neboli jeho tangent. To znamená propojení Prahy 6 a 8 v Troji a propojení z Podolí nahoru na Budějovickou a dolů do Michle. A poslední projekt, který teď má projektanta, je Suchdol,“ uvedl nedávno pro Zdopravy.cz technický ředitel DPP Jan Šurovský.

Tagy dpp Malešice Nové tramvajové tratě v Praze Tramvajová trať Olšanská - Habrová Žižkov
73 komentářů