Přesun zboží ze silnic na koleje zůstal na papíře. Železnice navýšila svůj podíl jen v šesti zemích

Nákladní vlak SBB Cargo s lokomotivou Re 420. Foto: SBBNákladní vlak SBB Cargo s lokomotivou Re 420. Foto: SBB

Česko patří mezi země s největším poklesem podílu železniční dopravy.

Plány Evropské unie navýšit podíl přepravy zboží na železnici na úkor silniční dopravy zůstaly pouze přáním. Ukazují to data o vývoji nákladní dopravy od roku 2005, na která upozornil server RailFreight.

Od roku 2005 do roku 2023 navýšilo podíl železniční nákladní dopravy jen šest zemí, celkově tržní podíl železnice klesl z 18,5 % na 16,9 %. K navýšení podílu železnic došlo v Nizozemsku, Německu, Itálii, Chorvatsku, Portugalsku a Švýcarsku, které není členem EU. Podle serveru data ukazují, že politika Evropské unie v této oblasti selhala.

Z dat vyplývá, že nejvyšší podíl v nákladní železniční dopravě má Litva, kde po kolejích putuje 31,7 % zboží. Česko patří i přes hustou železniční síť mezi země s nejvyšším podílem silniční dopravy. V roce 2023 to bylo 77,7 %.

Z dat Eurostatu za deset let od roku 2013 do roku 2023 vyplývá, že Česko patří mezi země s největším poklesem podílu železniční nákladní dopravy (-6,5 procentních bodů), více kleslo železniční cargo jen na Slovensku.

Jak padá železniční nákladní doprava. Za čtyři roky zmizela sedmina objemu přeprav

Tagy nákladní železniční doprava
91 komentářů