Začíná se od začátku. Hotová dálnice D49 jde znovu k posouzení vlivů na přírodu

Ke zprovoznění celého úseku chybí sedm kilometrů, které nelze otevřít bez napojení na zlínskou silnici II/490.
S přestávkami se staví od roku 2008 a dnes je téměř hotový. Přesto nelze sedmnáctikilometrový úsek dálnice D49 od Hulína k Fryštáku v celé délce otevřít.
Rozhodnutím soudů přišlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) o stavební povolení na 11 stavebních objektů včetně 200 metrů dlouhého napojení dálnice na okružní křižovatku a silnici II/490, která spojuje Fryšták a Zlín. Napojení je na konci úseku, bez něj zůstává dálnice pouhou slepou ulicí.
Soud dal za pravdu ekologickým spolkům, které upozornily na to, že zmíněné stavební objekty nemají platné souhlasného stanovisko z procesu posuzování vlivů na okolí (EIA). Stavba získala pravomocná stavební povolení, ačkoliv stanovisko EIA vypršelo v listopadu 2021.
Na základě soudního verdiktu pak ministerstvo stavební povolení zrušilo a Dopravní a energetický stavební úřad zastavil stavební řízení s tím, že ŘSD musí dodat platné stanovisko EIA. A to se nyní snaží ŘSD získat, když poslalo příslušnou dokumentaci znovu k posouzení na ministerstvo životního prostředí. V dokumentaci mimo jiné sděluje, že dálnice je téměř dokončena, a proto se neposuzuje v jiných variantách.
Stavbu sedmnácti kilometrů dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem silničáři slavnostně zahajovali v září 2008. Následně však soud zrušil stavební povolení a v červenci 2010 ministerstvo dopravy stavbu zastavilo. Zdržel ji nedostatek peněz i námitky ekologů.
K obnovení stavby došlo v roce 2021, od počátku ji ale provázejí soudní spory s ekology. Ty se podařilo částečně ukončit loni, díky čemuž se mohlo před Vánocemi otevřít prvních 9,5 kilometru dálnice. ŘSD tehdy odhadovalo, že zbylých sedm kilometrů se otevře letos v polovině roku. Aktuálně se do odhadu termínů nepouští.
U Fryštáku mají na hotový úsek v budoucnu navázat další čtyři dálniční stavby: Fryšták – Lípa (1., 2. a 3. etapa) a Lípa – Vizovice. ŘSD u nich vesměs žádá o prodloužení staršího stanoviska EIA, budovat se mají mezi lety 2029 a 2036. I zde se dá předpokládat tuhý odpor ekologických spolků.
Od Vizovic má komunikace pokračovat dále ke slovenským hranicím jako silnice I. třídy bez středových svodidel s označením silnice pro motorová vozidla. Přístup bude pouze přes mimoúrovňové křižovatky.
Celkem jde o 25 kilometrů, které jsou rozděleny do tří úseků: Vizovice – Pozděchov, Pozděchov – Horní Lideč, Horní Lideč – státní hranice. Zhruba polovina má mít tři pruhy a polovina má být čtyřpruhová.
Jde o závěrečný úsek celého dopravního tahu D49/I49, který má propojit střední a východní Moravu se západním Slovenskem.