PKP Intercity přebírají modernizované vozy na vnitrostátní dálkové spoje, oblíbené sedačky zůstaly

Dopravce má aktuálně u domácích výrobců a opraven nasmlouvány investice do vozového parku v celkovém objemu přes 16,5 miliardy zlotých.
Polský státní dopravce PKP Intercity vrátí v následujících týdnech do provozu první z 32 modernizovaných oddílových vozů Z1B a Z1B PRM. Vagony pro rychlost až 200 km/h prochází modernizací interiérů i vnějších prvků ve společnosti H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych v Poznani.
Obnovou projde celkem 26 vozů druhé třídy typu Z1B a 6 vozů Z1B PRM, přizpůsobených pro cestující s omezenou schopností pohybu.
„Byly obnoveny konstrukční parametry podvozků – vyměnili jsme komponenty brzdového a pneumatického systému i odpružení. Vůz dostal nový nátěr vně i uvnitř, instalovaly se nové dveře, podlahy, krytiny, okna, madla i úchyty. Obnovili jsme sedačky a doplnili nové systémy pro informování cestujících a požární ochranu. V toaletách jsme mimo jiné vyměnili vodovodní rozvody,“ popsal pro Zdopravy.cz úpravy prvního dokončeného vozu mluvčí PKP Intercity Maciej Dutkiewicz.
Zajímavostí je ponechání původních sedaček, které však prošly kompletní renovací. Sedadla dostala novou výplň i čalounění v tradičním modro-oranžovém vzoru. Díky zachování původní konstrukce si podle prvních ohlasů zachovala svoji šířku i ergonomii a nadále budou patřit k nejpohodlnějším v celém vozovém parku PKP Intercity.
Vozy budou nově navíc vybaveny zásuvkami 230 V a USB pro nabíjení telefonů a notebooků, individuálními čtecími lampičkami, klimatizací, Wi-Fi a automatickými dveřmi. Zvýšené odhlučnění zajišťuje pohodlnější cestování.
Vozy Z1B jsou sice schváleny pro provoz ve více zemích, například Německu či Česku, PKP však počítá s jejich nasazováním na vytížených vnitrostátnách dálkových trasách, především Varšava – Lodž, Lodž – Gdyně – Kolobřeh nebo Varšava – Zakopané. První cestující by se mohli s modernizovaným vozem Z1B svézt v září.
Hodnota kontraktu dosahuje v přepočtu 1,3 miliardy korun. Část projektu je spolufinancována z prostředků EU v rámci polského Plánu obnovy. Součástí kontraktu je rovněž závazek výrobce zajistit první plánovanou prohlídku po 18 měsících provozu.
Společnost H. Cegielski aktuálně pracuje na zakázkách pro PKP Intercity v celkové hodnotě 4,9 miliardy zlotých. Patří mezi ně i výroba 300 zcela nových vozů, které by měly být nasazeny v roce 2026.
Polský státní dopravce má nyní u domácích výrobců a opraven nasmlouvány investice do vozového parku v celkovém objemu přes 16,5 miliardy zlotých.