Na Slovensku přibude spojů bez vlakvedoucích, v regionální dopravě jich bude do budoucna většina

Zanikne část pracovních míst.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) rozšíří takzvaný samoobslužný výpravný systém (SVS). Jde o režim, v rámci nejž obsluhuje vlak výhradně strojvedoucí, a na spoji není přítomen vlakvedoucí.
Dopravce zdůvodňuje pokračování v zavádění modelu nárůstem počtu moderních vlaků, které technicky umožňují bezpečný a efektivní provoz vlaků bez vlakvedoucího a přispívají k hospodárnosti. Uvedl to v tiskové zprávě.
Část vlakvedoucích, které ZSSK už nebude potřebovat, přejde k revizorům. Část míst však zcela zanikne.
„Je to citlivý krok, ale z pohledu celé sítě nezbytný. V případě potřeby jsme připraveni našim kolegům aktivně pomoci s hledáním dalšího pracovního místa. Jde však o optimalizaci, která nám umožní lépe plánovat služby a hospodárněji využívat veřejné zdroje,“ dodal provozní ředitel ZSSK Karol Henzély.
Už na 19 tratích
Na Slovensku systém funguje od roku 2004. Dnes zahrnuje 19 tratí, mezi nimi například celé území Vysokých Tater, trať Kúty – Skalica na Slovensku, Levice – Štúrovo či Prešov – Bardejov a další. Jde asi o 32 % regionální dopravy ZSSK.
„Tento model je uplatňován v souladu s mezinárodními trendy – funguje v Německu, Rakousku, Česku či ve Švýcarsku,“ obhajuje ZSSK rozšíření systému.
Do budoucna má ZSSK ambici zavést SVS postupně do všech regionálních vlaků (Os, REX a Zr), kde to bude možné.
Od srpna se SVS rozšíří na čtyři další tratě:
- Žilina – Púchov – Trenčín-Zlatovce (trať č. 120) pro vlaky Os 33XX a 34XX,
- Skalité – Čadca – Žilina – Liptovský Hrádok (trať č. 129/127/180) pro vlaky Os 34XX, 39XX a 75XX,
- Prievidza – Horná Štubňa – Vrútky (trať č. 145/170/171) pro vlaky Os 75XX,
- Zvolen os. st. – Banská Bystrica – Brezno mesto (trať č. 170/172) pro všechny vlaky Os a Zr.
Cestující jedoucí spojem v režimu SVS mohou do vlaku nastoupit výhradně s předem zakoupenou jízdenku. Výjimkou jsou ti, kteří mají nárok na bezplatnou přepravu. Na Slovensku jde například o seniory či studenty.
Kontroly na tratích se SVS probíhají náhodně, a to ve zvýšené míře, nepředvídatelně. Pokuty za jízdu na černo se pohybují od 40 eur po zaplacení ve vlaku do 70 eur po uhrazení do 14 dní a později.
Na tratích se SVS by neměly být zastávky v oblouku
Při každém rozšíření ZSSK posuzuje, jestli vlaky na dané trati splňují pro SVS technické, bezpečnostní a provozní podmínky, jako například vybavení GSM-R, kamerovým systémem, jestli infrastruktura umožňuje dohled bez vlakvedoucího, tedy například zastávka není v oblouku či jestli je nasazen vhodný typ vozidla.
Vlakvedoucí zůstanou všude tam, kde je to potřeba – zejména v náročnějších úsecích, u specifických vozidel nebo složitějších přestupech. „ZSSK chce tento model zavádět tam, kde to technicky a provozně dává smysl. Komfort a bezpečnost cestujících musí zůstat zachovány,“ uzavřel Henzély.