Na Slovensku přibude spojů bez vlakvedoucích, v regionální dopravě jich bude do budoucna většina

Panter ZSSK. Foto: ZSSKPanter ZSSK. Foto: ZSSK

Zanikne část pracovních míst.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) rozšíří takzvaný samoobslužný výpravný systém (SVS). Jde o režim, v rámci nejž obsluhuje vlak výhradně strojvedoucí, a na spoji není přítomen vlakvedoucí.

Dopravce zdůvodňuje pokračování v zavádění modelu nárůstem počtu moderních vlaků, které technicky umožňují bezpečný a efektivní provoz vlaků bez vlakvedoucího a přispívají k hospodárnosti. Uvedl to v tiskové zprávě.

Část vlakvedoucích, které ZSSK už nebude potřebovat, přejde k revizorům. Část míst však zcela zanikne.

„Je to citlivý krok, ale z pohledu celé sítě nezbytný. V případě potřeby jsme připraveni našim kolegům aktivně pomoci s hledáním dalšího pracovního místa. Jde však o optimalizaci, která nám umožní lépe plánovat služby a hospodárněji využívat veřejné zdroje,“ dodal provozní ředitel ZSSK Karol Henzély.

Vlakvedoucí ZSSK. Zdroj: ZSSK

Vlakvedoucí ZSSK.
Zdroj: ZSSK

Už na 19 tratích

Na Slovensku systém funguje od roku 2004. Dnes zahrnuje 19 tratí, mezi nimi například celé území Vysokých Tater, trať Kúty – Skalica na Slovensku, Levice – Štúrovo či Prešov – Bardejov a další. Jde asi o 32 % regionální dopravy ZSSK.

„Tento model je uplatňován v souladu s mezinárodními trendy – funguje v Německu, Rakousku, Česku či ve Švýcarsku,“ obhajuje ZSSK rozšíření systému.

Do budoucna má ZSSK ambici zavést SVS postupně do všech regionálních vlaků (Os, REX a Zr), kde to bude možné.

Od srpna se SVS rozšíří na čtyři další tratě:

  • Žilina – Púchov – Trenčín-Zlatovce (trať č. 120) pro vlaky Os 33XX a 34XX,
  • Skalité – Čadca – Žilina – Liptovský Hrádok (trať č. 129/127/180) pro vlaky Os 34XX, 39XX a 75XX,
  • Prievidza – Horná Štubňa – Vrútky (trať č. 145/170/171) pro vlaky Os 75XX,
  • Zvolen os. st. – Banská Bystrica – Brezno mesto (trať č. 170/172) pro všechny vlaky Os a Zr.

Cestující jedoucí spojem v režimu SVS mohou do vlaku nastoupit výhradně s předem zakoupenou jízdenku. Výjimkou jsou ti, kteří mají nárok na bezplatnou přepravu. Na Slovensku jde například o seniory či studenty.

Kontroly na tratích se SVS probíhají náhodně, a to ve zvýšené míře, nepředvídatelně. Pokuty za jízdu na černo se pohybují od 40 eur po zaplacení ve vlaku do 70 eur po uhrazení do 14 dní a později.

Na tratích se SVS by neměly být zastávky v oblouku

Při každém rozšíření ZSSK posuzuje, jestli vlaky na dané trati splňují pro SVS technické, bezpečnostní a provozní podmínky, jako například vybavení GSM-R, kamerovým systémem, jestli infrastruktura umožňuje dohled bez vlakvedoucího, tedy například zastávka není v oblouku či jestli je nasazen vhodný typ vozidla.

Vlakvedoucí zůstanou všude tam, kde je to potřeba – zejména v náročnějších úsecích, u specifických vozidel nebo složitějších přestupech. „ZSSK chce tento model zavádět tam, kde to technicky a provozně dává smysl. Komfort a bezpečnost cestujících musí zůstat zachovány,“ uzavřel Henzély.

Tagy slovensko SVS Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK
48 komentářů