O zakázku na patrové vlaky pro PKP mají zájem Alstom a Stadler, vítěz dodá až 72 jednotek

Ilustrační vizualizace patrové jednotky pro PKP. Zdroj: PKP IntercityIlustrační vizualizace patrové jednotky pro PKP. Zdroj: PKP Intercity

Nové vlaky budou vyráběny v Polsku, jezdit mají až 200 km/h.

Polský státní dopravce PKP Intercity otevřel nabídky v soutěži na nákup nových patrových jednotek pro rychlost až 200 km/h. Do tendru na dodání 42 vlaků s opcí na dalších 30 se přihlásila polská zastoupení výrobců Alstom a Stadler.

Obě společnosti by nové jednotky vyráběly na území Polska – v Chořově nebo Siedlcích. PKP o tom informovaly v tiskové zprávě.

Firma Alstom Polska nabídla dodávku 42 jednotek za částku ve výši 4,1 miliardy zlotých (cca 24 miliard Kč). Náklady na údržbu po dobu 30 let vyčíslila na 2,8 miliardy zlotých (cca 16,3 miliardy Kč).

Společnost Stadler Polska předložila nabídku ve výši 4 miliard zlotých (cca 23,4 miliardy Kč) s cenou za údržbu 3,3 miliardy zlotých (cca 19,1 miliardy Kč).

První patra pro dálkovou dopravu v Polsku

Zakázka je prvním nákupem patrových vlaků v dálkové dopravě v Polsku. Jedná se zároveň o největší jednorázové pořízení elektrických jednotek tohoto typu v zemi.

Vlaky mají jezdit po páteřních trasách z Varšavy do Gdaňsku, Krakova, Vratislavi, Olštýna nebo Bělostoku a nabídnout kapacitu minimálně 480 míst k sezení.

Nyní přijde na řadu podrobná analýza nabídek. V rozhodování bude mít cena i s údržbou váhu 70 %. Dalších 28 % tvoří koeficient nákladové efektivity, který hodnotí hospodárnost nabídky ve vztahu k provozním a technickým parametrům. Zbylá 2 % připadnou na rychlost dodání.

Schválení pro provoz v Česku

Dopravce počítá s nasazením jednotek asi za 3,5 roku. Měly by být schválené i pro provoz v Česku. Alstom podle polských médií nabízí jednotky Coradia Max, Stadler svůj KISS.

Jednotka Alstom Coradia MAX pro LNVG. Foto: VUZJednotka Alstom Coradia MAX pro Dolní Sasko. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka Alstom Coradia MAX pro Dolní Sasko. Foto: AlstomJednotka Stadler KISS (railjet) pro ÖBB. Foto: Mark Knopp / ÖBB1. třída v jednotce Stadler KISS (railjet) pro ÖBB. Foto: Mark Knopp / ÖBBJednotka Stadler KISS (railjet) pro ÖBB. Foto: Mark Knopp / ÖBB

Ve výbavě vlaků nebude chybět klimatizace, wi-fi, zásuvky a USB konektory, tichý oddíl, oddíl pro děti či prostor pro jízdní kola i velká zavazadla. Počítá se s první a druhou třídu, prodejními automaty i oddílem pro cestující s omezenou mobilitou. K větší bezpečnosti přispěje vybavení evropským zabezpečovacím systémem ETCS úrovně 1 a 2, stejně jako vnitřními i vnějšími kamerami.

Nakonec bez Siemensu

Soutěž byla vyhlášena v říjnu 2024 formou dialogu s výrobci, kteří mají zkušenosti s produkcí dvoupodlažních souprav. Cílem bylo sladit technické požadavky s reálnými možnostmi dodavatelů. Do dialogu byl zapojen také Siemens, nabídku v závěrečné fázi soutěže však nakonec nepodal.

Investice do nových patrových jednotek navazuje na širší program obnovy a rozšíření vozového parku PKP Intercity. Dopravce má v současnosti rozjednané kontrakty s polskými výrobci v hodnotě přes 16,5 miliardy zlotých.

Po dokončení soutěže na nové elektrické dvoupatrové jednotky má následovat tendr na nové rychlovlaky pro rychlost až 320 km/h.

Poláci nakoupí desítky rychlovlaků, počítají s rychlostí nejméně 300 km/h

Tagy alstom PKP pkp intercity Polsko Stadler
38 komentářů