Glosa: Arogance úřadů, letadla ve vzduchu měly nechat doletět domů
Kolem letadel Boeing 737 MAX 8 je po dvou nehodách v Indonésii a Etiopii velký rozruch. Nejnověji aerolinky a jejich
Kolem letadel Boeing 737 MAX 8 je po dvou nehodách v Indonésii a Etiopii velký rozruch. Nejnověji aerolinky a jejich cestující zasáhlo rozhodnutí evropské agentury pro bezpečnost letectví EASA, která počínaje úterním večerem tato letadla v Evropské unii uzemnila.
Takové rozhodnutí samo o sobě si asi nikdo nezasvěcený nedovolí kritizovat. Od toho tu EASA je, aby bez ohledu na cokoliv měla na zřeteli v první řadě bezpečnost cestujících.
Jedna část verdiktu ale sporná je. Od úterních 20:00 nesměl na letištích v Evropské unii přistát ani žádný MAX 8, který už byl ve vzduchu. Nesměl ani vstoupit do vzdušného prostoru států Evropské unie.
Dotklo se to mimo jiné letů Smartwings z Kapverdských ostrovů do Prahy a z Dubaje do Prahy. Obě letadla odstartovala těsně před tím, než EASA vydala zákaz letů. Po více než hodinovém kroužení stroje přistály v Tunisu a Ankaře.
Že letadla nesměla doletět do cíle (a lidé domů), svědčí o aroganci evropských úřadů. Není náhodou větším rizikem, když jsou bezpečně letící letadla odkláněna na jiné trasy, nucena někde dlouze kroužit a pak přistávat na pro piloty neznámých letištích? A kdyby skutečně akutně hrozila těmto strojům nehoda, jak k tomu přijdou lidé v zemích mimo EU? Těm může stroj nevpuštěný do EU v klidu spadnout na hlavu?
MAXy, které byly v době rozhodnutí EASA už na cestě do Evropy, měly proto v klidu doletět do cíle. Ostatně tak nyní činí, jen bez cestujících.