Nekvalitní injektáž a agresivní průsaky. Českomoravská má problém, zůstane zavřená až do jara

Stanice metra Českomoravská v lednu 2025 po částečném odstrojení obkladů. Foto: DPPStanice metra Českomoravská v lednu 2025 po částečném odstrojení obkladů. Foto: DPP

Stanice metra se měla otevírat na konci roku. Místo toho se ještě více omezí provoz linky B.

Pražský dopravní podnik (DPP) v tiskové zprávě oznámil, že při probíhající kompletní revitalizaci stanice metra Českomoravská se narazilo na nečekané problémy.

Stanice je už od 6. ledna pro cestující uzavřená a vlaky jí pouze projíždí. „Po jejím kompletním odstrojení, se na některých nosných konstrukcích ukázalo, že jsou v mnohem horším stavu, než předpokládala projektová dokumentace,“ uvedla mluvčí DPP Aneta Řehková.

Podle ní se jedná převážně o nosné pilíře a průvlaky v úrovni nástupiště, které podpírají klenby tunelů. Na průzkumných sondách spolupracoval Kloknerův ústav ČVUT.

Konstrukce se nyní budou muset začít výrazněji sanovat, aby se zachovala delší životnost. To se podle DPP nedá stihnout během nočních výluk. Po dva prázdninové víkendy 16.–17. a 23.–24. srpna se tak zastaví provoz metra B mezi Florencí a Vysočanskou.

Stanice metra Českomoravská se na rok uzavře. Dostane designové obklady, vymění se eskalátory

Další výluky budou podle DPP následovat i na podzim, půjde o večerní výluky, kdy se provoz metra ukončí dříve. Ale především se kvůli vícepracím se sanacemi nestihne otevřít stanici pro cestující už na konci roku, jak předpokládal dosavadní harmonogram.

Celkový rozsah nezbytných víceprací bohužel i přes tyto nově doplněné výluky prodlouží dobu celkové realizace revitalizace stanice Českomoravská s předpokladem dokončení v průběhu prvního čtvrtletí 2026,“ uvedl DPP.

Tři důvody koroze konstrukcí

Podle podniku je příčinou většího poškození stanice kombinace několika faktorů.

Na některých konstrukcích byl například při výstavbě stanice na konci 80. let použit nevhodný materiál pro ochranu ocelových konstrukcí, který podporuje korozi a je nutné ho v celém rozsahu odstranit. „U nosných sloupů a průvlaků byla prokázána nekompaktní nebo chybějící injektáž vnitřních částí těchto konstrukcí,“ popsala Řehková.

Druhým faktorem jsou podle ní průsaky agresivní vodou narušující nosné konstrukce a třetím faktorem je důsledek zatopení stanice během povodní v roce 2002.

Stanice metra Českomoravská v lednu 2025 po částečném odstrojení obkladů. Foto: DPPStanice metra Českomoravská v lednu 2025 po částečném odstrojení obkladů. Foto: DPPStanice metra Českomoravská v lednu 2025 po částečném odstrojení obkladů. Foto: DPP

Vícepráce je nezbytné realizovat i v prostoru kolejiště, kde se zejména jedná o výměnu zkorodovaného kotvení tělesa kabelovodu. Za stávajícího stavu je možné práce realizovat pouze během cca 2,5hodinové noční provozní výluky metra. Aby zhotovitel mohl vícepráce co nejefektivněji provést, potřebuje k tomu delší nepřerušovaný časový úsek,“ popsala nutnost výluk.

Majitel O2 Areny chce přejmenovat stanici metra Českomoravská. Nový název však vyvolává kritiku

Termíny byly podle DPP vybrány tak, aby se nekryly s jinými plánovanými výlukami metra a mimo návratový víkend z letních prázdnin. V termínech nejsou v O2 Aréně plánovány žádné kulturní ani společenské akce. V úsecích Zličín – Florenc a Černý Most – Vysočanská bude metro po oba víkendy jezdit, ve vyloučeném úseku DPP zajistí náhradní tramvajovou dopravu.

Uzavření Hradčanské se odsouvá

I v souvislosti s komplikacemi na Českomoravské DPP již před několika dny potvrdil, že se o několik měsíců odsouvá kompletní uzavření stanice metra Hradčanská na lince A. Uzavření více stanic páteřní sítě pražské MHD najednou totiž způsobuje cestujícím problémy. Od prvního čtvrtletí příštího roku se navíc na deset měsíců uzavře cestujícím i stanice metra Flora.

Hradčanská se tak kvůli plánované rekonstrukci uzavře na jaře příštího roku. Původně měly rok trvající práce začít na konci letošního. V současné době probíhá výběr generálního dodavatele stavebních prací. Posunutí také umožní do plánování náhradní dopravy zahrnout i Dvorecký most mezi Prahou 4 a Prahou 5, který by se měl otevřít začátkem příštího roku.

Stanice metra Hradčanská se uzavře kvůli rekonstrukci. Chceme rovnou i výtahy, protestuje radní

Tagy Českomoravská dpp Metro B průsak vody výluka metra
53 komentářů