Proč udržovat a vylepšovat Baťův kanál. Ptejte se ředitele OPS Vojtěcha Bártka

Baťův kanál. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraBaťův kanál. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Plavební komora Rohatec začne sloužit v září, lodě tak doplují až do Hodonína. Další na řadě bude Kroměříž.

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz bude ředitel obecně prospěšné společnosti (OPS) Baťův kanál Vojtech Bártek. Je to jedna z nejfrekventovanějších vodních cest v Česku, která ožívá hlavně teď o letních prázdninách. Rok od roku je populárnější a na půjčených lodích se tu plaví Slováckem i ti, kteří by jinak na vodu nevyrazili.

Technicky náročná stavba kanálu se odehrávala v letech 1934 až 1938 a výsledná délka plavební trasy, která kombinuje umělý kanál s řekou Moravou, dosáhla 51,8 kilometru. Snahy o znovuzprovoznění kanálu pro turistické využití se objevily hned po sametové revoluci, v roce 1996 vznikla z iniciativy zdejších obcí Agentura pro rozvoj turistiky na Baťově kanálu, která podpořila soukromé půjčovny lodí, bez nichž by dnes nebyl kanál tak vyhledávanou atrakcí.

Roku 2002 pak vznikla obecně prospěšná společnost Baťův kanál, která se podílí na organizaci zdejšího plavebního provozu, provozuje informační centrum a podporuje podnikatele, jejichž aktivity souvisejí s rozvojem turistického ruchu podél kanálu.

Už letos v září bude možné doplout po Baťově kanále až do Hodonína, když bude do provozu uvedena plavební komora Rohatec a nový úsek kanálu pod ní. Široké veřejnosti bude nová část vodní cesty k dispozici od začátku plavební sezony v příštím roce.

Hned po tom, se začne pracovat na splavnění až do Kroměříže. „Na řadě je Kroměříž, historická perla Moravy. Za dva roky chceme začít práce na nové plavební komoře u jezu Bělov, která splavnost Baťova kanálu prodlouží. Pokud vše půjde dobře, stavbu přístaviště v Kroměříži zahájíme ještě letos a napřesrok pak v Kvasicích,“ řekl letos v květnu ministr dopravy Martin Kupka

Na kanál se vypraví každý rok na 90 000 turistů a čas od času se diskutuje o jeho prodloužení až do hanácké metropole.

„Finální plán pro Baťův kanál neexistuje, technicky je možné ho prodloužit až do Olomouce, i o tom se tady kdysi mluvilo, byť vím, jaký je postoj kraje a města, takže o tom nemá smysl diskutovat. Jsou i možnosti prodloužení kanálu pod Hodonín, ale to je otázka velkých investic. Myslím, že na dlouhá léta bude fungovat Baťův kanál mezi Kroměříží a Hodonínem,“ řekl šéf Ředitelství vodních cesty Lubomír Fojtů v našem podcastu loni o prázdninách.

Za jakých okolností kanál vznikal? O jaké služby tu mají turisté největší zájem? Jak se podařilo přesvědčit stát, aby začal investovat do jeho rozvoje? Jak fungují zdejší zdymadla? Umí se turisté na této dopravní cestě chovat? A co čeká Baťův kanál v nejbližší době?

Ptejte se Vojtěcha Bártka i vy. Otázky mu pište zde v komentářích do středečního poledne.

Tagy Baťův kanál podcast Cesty Zdopravy.cz rekreační plavba Vojtěch Bártek
5 komentářů