Národní design polepů Vectronů vznikl z fotobanky. Podle ZSSK jde o běžnou praxi

Lokomotiva Siemens Vectron s polepem odkazujícím na vrchol Kriváň. Zdroj: ZSSKLokomotiva Siemens Vectron s polepem odkazujícím na vrchol Kriváň. Zdroj: ZSSK

Výroba a aplikace polepů je součástí pronájmu lokomotiv a dopravce ji samostatně neplatil.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) připustila, že vizuální základ nových polepů lokomotiv Siemens Vectron vychází z fotografické databáze Shutterstock.

„Grafika byla technicky zpracována podle výkresů lokomotiv Siemens Vectron, včetně rozkreslení detailů obou čel a přípravy kompletních tiskových dat,“ upřesnil na dotaz Zdopravy.cz odbor komunikace ZSSK.

Zakoupený podklad ze Shutterstocku designéři upravili a doplnili o vektorové siluety slovenských hor. Shutterstock je komerční databáze, která nabízí licencované fotografie, ilustrace a grafické motivy. Tyto prvky využívají firmy i instituce po celém světě.

Základ pro polep Kriváň.Zdroj: Shutterstock.com

Základ pro polep Kriváň.
Zdroj: Shutterstock.com

Běžný přístup

Slovenský státní dopravce polepy nepovažuje za „výtvarná autorská díla ve smyslu uměleckých originálů, ale za profesionální designérská řešení – kombinaci licencovaného podkladu a autorské práce grafiků“. Podle něj je tento přístup v současné designerské praxi běžný.

Autorská díla by byla podle ZSSK mnohem dražší. Ušetřilo se rovněž na zpracovateli. Dopravce pro práci využil agenturu This is locco, kterou si na začátku roku vybral jako kreativního partnera pro dlouhodobou spolupráci. Zadání zakázky profesionálům z oboru by podle dopravce vyšlo o tisíce eur dráž.

Součást pronájmu lokomotiv

Návrh designu je vyčíslen na 5 142 eur bez DPH (127 tisíc korun) „Výsledná suma vznikla na základě vyúčtování reálně odpracovaných hodin několika odborných profesí – grafiků, DTP specialisty a account manažera – v rámci vysoutěžené hodinové sazby,“ uvedla společnost v reakci na dotazy redakce. Výroba a aplikace polepů je však podle dopravce součástí pronájmu lokomotiv a ZSSK ji samostatně neplatila.

Server Zdopravy.cz na souvislost s levně dostupným motivem ze Shutterstocku upozornili čtenáři v diskusi pod původním článkem o nových polepech. ZSSK jich představila pět, inspirovány jsou slovenskými vrcholy – Kriváň, Lomnický štít, Gerlachovský štít, Vršatec a Veľký Rozsutec. Jako první stál v čele vlaku s cestujícími Kriváň, dopravce jej nasadil na spoj z Bratislavy do Košic.

Lokomotiva Siemens Vectron s polepem odkazujícím na vrchol Kriváň. Zdroj: ZSSKLokomotiva Siemens Vectron s polepem odkazujícím na vrchol Lomnický štít.
Zdroj: ZSSKLokomotiva Siemens Vectron s polepem odkazujícím na vrchol Gerlachovský štít. Zdroj: ZSSKLokomotiva Siemens Vectron s polepem odkazujícím na vrchol Vršatec. Zdroj: ZSSKLokomotiva Siemens Vectron s polepem odkazujícím na vrchol Velký Rozsutec. Zdroj: ZSSKZSSK představila polepy lokomotiv se slovenskými vrcholy Zdroj: ZSSK

„Nejde jen o estetiku, ale o posilování značky a identity národního dopravce. Chceme, aby naše lokomotivy připomínaly cestujícím krásu Slovenska a zároveň naši ambici poskytovat bezpečné, spolehlivé a komfortní služby,“ uvedl při představení polepů šéf ZSSK Peter Helexa.

Kriváň, Gerlach, Lomnický štít. ZSSK představila nové polepy Vectronů inspirované slovenskými vrcholy

Tagy Siemens Vectron slovensko Vectron Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK
25 komentářů