Poláci hlásí dokončení dálničního obchvatu Trojměstí. Bouralo se bez debat, povolení byla blesková

Bypass měst Gdaňsk, Gdyně a Sopoty pomůže přístavům i dovolenkářům.
Na konci června se pro řidiče otevřela druhá zbývající část metropolitního dálničního obchvatu měst Gdaňsk, Gdyně a Sopoty.
Zjednodušit by měl nákladní dopravu do tamních velkých přístavů, zároveň ulehčí cestu dovolenkářům mířícím k Baltskému moři.
V konurbaci zvané Trojměstí žije aktuálně na 1,5 milionu obyvatel. Kapacita místního městského obchvatu přestávala v posledních letech stačit a tvořily se na něm pravidelné zácpy.
V roce 2020 se tak začal stavět nový metropolitní bypass tvořený dálnicí S7.
Na dálnici S7 se podílel před devíti lety i český Metrostav, který stavěl 20 kilometrů z Gdaňsku směrem k východnímu městu Elblag. Nyní budovaný úsek leží západněji a byl rozdělen na dvě části. S pokračováním dálnice S7 směrem na Varšavu ho ještě musí spojit zhruba 14 kilometrů chybějící dálnice.
Nyní zprovozněnou druhou polovinu obchvatu o délce 16,3 kilometru vedoucí od křižovatky Chwaszczyno po křižovatku Żukowo stavěla polská stavební společnost Budimex.
„Výstavba metropolitního obchvatu Trojměstí byla jedním z nejnáročnějších a zároveň nejdůležitějších silničních projektů, které jsme v uplynulých letech realizovali. Nyní uvádíme
do provozu úsek, který posiluje dopravní potenciál regionu a zvyšuje jeho investiční atraktivitu v národním i mezinárodním měřítku,“ uvedl Cezary Łysenko z představenstva společnosti.
Připraveno na třetí pruh
Zakázka dosahující v přepočtu téměř čtyř miliard korun zahrnovala mimo výstavbu hlavní trasy i vybudování dvojice křižovatek, 15,5 kilometru příjezdových a obslužných komunikací a 28 inženýrských staveb. Projekt realizovaný v modelu „Design and Build“ zároveň umožňuje případné budoucí rozšíření vozovky o třetí pruh v každém směru.
„Oblastí prochází řada místních komunikací, dvě vytížené železniční tratě a rozsáhlá podzemní infrastruktura. Navzdory těmto výzvám se nám díky nasazení více než 600 zaměstnanců a dobré organizaci práce podařilo dokončit stavbu před letními prázdninami,“ popsal ředitel projektu Przemysław Czaja.
Právě historický Gdaňsk, přístavní Gdyně nebo oblíbené přímořské letovisko Sopoty patří k nejvyhledávanějším cílům tuzemských dovolenkářů.
Nový obchvat můžou v prázdninových dnech využít i čeští turisté. Těch zamířilo loni do Polska celkem 410 tisíc, což je téměř dva a půl krát více než v roce 2019.
Bleskové tempo
Cestu z Česka k Baltu v posledních letech výrazně zrychlila dostavba klíčových polských dálnic A1 a S3.
Příklad stavby obchvatu polského Trojměstí ukázal loni v reportáži Zdopravy.cz zejména enormní odlišnosti v legislativě a byrokracii mezi Českem a Polskem. Státní investor GDDKiA se nemusel starat o projektování, které v Česku tradičně zajišťuje Ředitelství silnic a dálnic a pořádá na projektanta samostatnou soutěž. Stát dodává v Polsku pouze kladný posudek EIA.
Bourání bez debat a blesková povolení. Dálnice u Gdaňsku ukazuje, proč se Polákům daří stavět
Povinnost zajištění vydání stavebního povolení tak leží na dodavateli, v jeho zájmu je tedy co nejrychlejší zpracování podkladů. Žádost o něj podal Budimex v roce 2021 a za necelý rok bylo v říjnu 2022 vydáno. Stavba za v přepočtu 4,16 miliardy korun mohla okamžitě začít, stavební povolení má totiž díky tamnímu zákonu o strategických liniových stavbách okamžitou vykonavatelnost.
Nebrání jí ani problémy s výkupy pozemků. S majiteli pozemků a domů se licitace nevedou. Pokud s cenou nesouhlasí, mohou se obrátit na soud, avšak bagry začínají bourat okamžitě.
„Budimex je v průměru v Polsku zodpovědný za každý čtvrtý nově postavený kilometr rychlostních silnic a dálnic. Aktuálně zde máme na starosti 25 silničních projektů o celkové délce 287,5 kilometru a hodnotě v přepočtu 64 miliard korun,“ popisuje Krzysztof Sokołowski, ředitel společnosti Budimex pro Česko a Slovensko.
V Česku firma nyní staví svůj první dálniční projekt a to 7,5 kilometru dlouhý úsek D35 mezi Džbánovem a Litomyšlí.