Nekonečné čekání na nové budějovické depo. Tendr s miliardovou nabídkou dráhy zrušily

Starý drážní sklad v Č. Budějovicích ustoupí nové hale. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStarý drážní sklad v Č. Budějovicích ustoupí nové hale. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy doufají ve větší počet uchazečů a nižší cenu.

Čekání na nové českobudějovické depo Českých drah se dále protahuje. České dráhy nakonec tendr na stavební firmu, který byl vypsán v lednu, zrušily. Podle písemné zprávy zadavatele přišla do soutěže jediná nabídka.

Výběrové řízení se přitom vleklo. Původní uzávěrka pro podání nabídek byla 25. února, po řadě odkladů ale nakonec termín vypršel až 10. června. Důvodem průtahů bylo dle profilu zadavatele vysvětlování zadávací dokumentace.

Konkurence v tendru se ale dráhy nakonec nedočkaly a jediná nabídka od sdružení firem Metrostav DIZ a Edikt činila 950 milionů korun bez DPH. Předpokládanou hodnotu zakázky dráhy v dokumentaci neuváděly, v minulosti investici odhadovaly na stovky milionů.

Nabídka se nicméně vymyká z dosavadní praxe. Zřejmě nejrelevantnější srovnání nabízí Cheb, kde se staví téměř stejná hala, jako má být v Budějovicích (tři koleje o užitné délce 165 metrů). Náklady na chebskou halu činí 755 milionů korun.

V únoru 2022 otevřely dráhy novou opravárenskou halu za 200 milionů v Plzni (čtyři stometrové koleje), za podobnou sumu zbudovaly novou halu v Brně-Maloměřicích (dvě koleje, 153 metrů).

„Primárním důvodem ke zrušení zadávacího řízení byla skutečnost, že České dráhy v rámci něho obdržely jen jednu závaznou nabídku. Očekávali jsme přitom vyšší zájem a větší počet nabídek, neboť v průběhu lhůty pro podání nabídek jsme evidovali velký zájem o zadávací podmínky,“ uvedl mluvčí ČD Filip Medelský.

České dráhy už vypsaly nový tendr, u kterého doufají ve větší počet uchazečů a nižší cenu. Zadávací podmínky podle Medelského „mírně upravily tak, aby reflektovaly některé z dotazů potenciálních uchazečů“. Lhůta pro podání nabídek je aktuálně do 7. srpna.

Zda se očekávání drah naplní, ale není jisté. Podle některých hlasů ze stavebnictví je trh přehřátý a firmy, které mohou stavět železniční technologie, nemají kapacity. Plánované letošní zahájení stavby budějovického depa je tak kvůli průtahům v ohrožení. Stavba má trvat 24 měsíců. „Další průběh bude záviset na průběhu aktuálního zadávacího řízení,“ doplnil Medelský.

Nová opravárenská hala vznikne jižně od osobního nádraží v areálu Českých drah poblíž Mánesovy ulice. Nyní jsou zde zchátralé sklady, nákladové perony a drobné provozní objekty. Ty budou zdemolovány. Stejně tak musí zmizet odpad, kterým je lokalita silně znečištěna.

Českým drahám v Budějovicích nyní chybí adekvátní zázemí. Tamní rozlehlé depo patří dceřiné společnosti ČD Cargo a dráhy za každý vjezd platí. Nové depo má sloužit údržbě elektrických i motorových vozidel. Hala bude 165 metrů dlouhá, uvnitř budou tři koleje.

Příprava českobudějovické haly přitom nabrala zpoždění už před vypsáním tendru. Původní plány hovořily o zahájení stavby v roce 2023. Následně dráhy odložily zahájení na letošní rok, přičemž stavba má trvat 24 měsíců.

Umístění nové haly ČD v Č. Budějovicích. Pramen: ČD/dokumentace EIAStarý drážní sklad v Č. Budějovicích ustoupí nové hale. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMísto pro novou halu v ČB. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářOpravárenská hala, Plzeň. Pramen: České dráhyOpravárenská hala Brno-Maloměřice. Pramen: České dráhyStavba nové opravárenské haly ČD v Chebu.
Zdroj: ČD
Tagy České dráhy depo České Budějovice opravárenská hala
5 komentářů