Vláda schválila smlouvu s Německem o Krušnohorském tunelu, česká strana pokryje 40 procent nákladů

Celkové náklady na zbudování tunelu se odhadují na 45 miliard korun.
Česká vláda dnes schválila návrh mezinárodní smlouvy mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo o plánování, výstavbě a provozování Krušnohorského tunelu. Ten má být klíčovou součástí nového vysokorychlostního železničního spojení mezi Prahou a Drážďany i nové středoevropské osy propojující Berlín a Prahu s Vídní.
„Krušnohorský tunel o délce více než 30 kilometrů, z toho téměř 12 kilometrů na českém území, bude součástí transevropské dopravní sítě TEN-T a umožní rychlou a kapacitní přepravu osob i zboží. Tunel bude navržen pro rychlost 200 km/h pro osobní dopravu a 120 km/h pro nákladní dopravu. Díky tomu se cestovní doba mezi Prahou a Drážďany zkrátí z přibližně 2,5 hodin na pouhou jednu hodinu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Smlouva podle něj „stanoví jednotný technický a bezpečnostní standard pro celý tunel, který bude vybudovaný v souladu s evropskými specifikacemi a německými i českými technickými požadavky“. Tunel budou tvořit dva jednokolejné tubusy.
Smlouva rovněž upravuje spolupráci mezi českými a německými orgány při plánování, povolování a provozování tunelu. Schvalovací procesy budou probíhat podle právních předpisů obou států. Provozovatelem infrastruktury bude na české straně Správa železnic, na německé straně DB InfraGO a DB Energie.
„Financování projektu zajistí kombinace národních zdrojů a evropských fondů. Česká republika ponese přibližně 39 % nákladů, které se odhadují na 45 miliard korun. Investice bude rozložená do období přibližně 15 let,“ doplnil ministr. Podle něj je Česká republika připravena podepsat smlouvu co nejdříve. Po podepsání smlouvy oběma ministry bude následovat ratifikace v parlamentech obou zemí.
Stavět se má v letech 2030 až 2040. Podrobnosti k záměru jsou v informačním letáku Správy železnic.