Komplikace pro stavbu D35. ÚOHS vrátil do hry výrazně dražší archeology

Archeologický průzkum v místech budoucí dálnice D55. Pramen: ŘSDArcheologický průzkum v místech budoucí dálnice D55. Pramen: ŘSD

Spor mezi archeology o vítězství může oddálit zahájení stavby.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stále nemůže zahájit práce na záchranném archeologickém výzkumu pro stavbu dálnice D35 Úlibice – Hořice. Současně mu hrozí, že za něj zaplatí výrazně více, než by muselo.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) včera rozhodl v prvním ze dvou velkých sporů mezi archeology o tom, kdo zakázku získá. Zrušil výběr sdružení společností Samson Praha a Labrys. Na jeho výběr si stěžovalo druhé sdružení vedené Univerzitou Hradec Králové. Podobný problém řeší ŘSD také u stavby D11 z Jaroměře do Trutnova, kde zatím verdikt nepadl.

Spor archeologů ohrožuje už i dostavbu D11. Je to vážné, s tím jsme se nesetkávali, říká ŘSD

Zadavatel porušil zákon, když posoudil technickou kvalifikaci uvedeného dodavatele jako splněnou, přestože neměl prokázáno, že vybraný dodavatel splnil požadovanou kvalifikaci,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Konkrétně jde podle něj o doložení referenční zakázky o provedení terénní a vyhodnocovací fáze záchranného archeologického výzkumu s cenou minimálně 20 milionů Kč bez DPH.

V dokumentaci k zadávacímu řízení minimálně chybí podklady o tom, že kvalifikace byla tímto způsobem prokázána,“ dodal Švanda.

Rozdíl 167 milionů korun

Rozhodnutí není pravomocné, ŘSD může podat rozklad. „My se s tímto rozhodnutím neztotožňujeme, ale další postup bude ještě upřesněn. Musíme to řádně vyhodnotit. Řešíme další postup i s ohledem na čas,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl

Lze očekávat, že ŘSD čeká dalších několik měsíců právních sporů, jde totiž o jednu z největších archeologických zakázek v historii. I kdyby vyhověl rozhodnutí ÚOHS a vyloučil levnější nabídku, původní vítěz by se nejspíš právně bránil.

ŘSD odhadlo cenu zakázky na 385 milionů korun. Sdružení Samson Praha a Labrys nabídlo práce za 267 milionů korun, druhé sdružení 433,8 milionu korun. U ÚOHS univerzita napadla mimořádně nízkou nabídkovou cenu, plnění referencí zhotovitele a konkrétních zaměstnanců.

Uzávěrka nabídek příští týden

Pokud spor potrvá déle, může to ohrozit plány ŘSD na zahájení stavby ještě v letošním roce. Soutěž na zhotovitele stavby se ale také o měsíce protahuje. Kvůli dotazům uchazečů je aktuálně termín podání nabídek posunut z konce února do příštího týdne.

„Soutěž na zhotovitele zatím nemá na zahájení stavby žádný dopad. Problém je právě v archeologii, kterou potřebujeme provést v předstihu před stavbou,“ řekl před dvěma měsíci generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Podle něj jde ale stavbu zahájit i před tím, než bude dokončen archeologický průzkum. Ten má trvat osm až deset měsíců podle množství nálezů.

ŘSD už na začátku roku vybralo firmu na zemní práce pro záchranný výzkum.

Odhadovaná cena samotné výstavby 16,3 kilometru dlouhého úseku v Královéhradeckém kraji je 5,91 miliardy korun. Bez započítání dálničního obchvatu Úlibic jde o poslední úsek D35 na severozápadě.

Naváže na úsek Hořice – Sadová, který se staví od předloňského listopadu a letos se má otevřít. Nová část uleví několika obcím od tranzitní dopravy a dál zrychlí silniční spojení mezi Libercem a Hradcem Králové a dál na Moravu. Stávající silnice I/35 se po dokončení promění na krajskou komunikaci II. třídy. Dálnice má již stavební povolení.

Tagy D35 D35 Úlibice - Hořice Labrys Ředitelství silnic a dálnic ŘSD Samson Praha Univerzita Hradec Králové ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Záchranný archeologický výzkum
36 komentářů