Miliardový obchvat Lišova na I/34 se motoristům otevře o dva týdny dříve

Po otevření deseti nových kilometrů se uleví obyvatelům Lišova a Štěpánovic, přes které proudí na 15 tisíc aut denně, a zároveň se zvýší bezpečnost automobilistů.
Jedna z nejdůležitějších dopravních staveb na jihu Čech dospěla do finále. Téměř desetikilometrový obchvat Lišova a Štěpánovic na silnici I/34, na kterém se začalo pracovat v únoru 2023, se motoristům otevře v polovině července. Na síti X to uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
„První řidiči se po 9,5 kilometru dlouhém obchvatu Lišova a Štěpánovic svezou už 15. července tohoto roku,“ oznámil Mátl. Stříhání pásky tak bude zhruba o dva týdny dříve, než ŘSD dosud uvádělo. Při prezentaci obchvatu v dubnu se otvíračka kladla na 31. července.
Po otevření nové silnice se uleví obyvatelům Lišova a Štěpánovic, přes které proudí na 15 tisíc aut denně, a zároveň se zvýší bezpečnost automobilistů. Původní silnice dávno neodpovídala současným nárokům, byla příliš úzká a nebezpečně se klikatila, což vedlo k častým dopravním nehodám.
Stavba se na Lišovském prahu, který odděluje Českobudějovickou a Třeboňskou pánev, napojuje na čtyřpruhovou přeložku silnice I/34 u Českých Budějovic, díky které přestal tranzit v roce 1999 zatěžovat východní část Českých Budějovic a město Rudolfov. V místě napojení vznikla mimoúrovňová křižovatka Klauda.
Dál kolem Lišova a Štěpánovic bude silnice dvoupruhová. Na trase je i přes 70 metrů dlouhý most přes Miletínský potok, ekodukt s lesní cestou a zhruba uprostřed i druhá mimoúrovňová křižovatka, která napojí Lišov a Štěpánovice.
Obchvat staví společnost M-Silnice, smluvní cena je 964 milionů bez DPH. ŘSD už nicméně oznámilo, že stavba bude zhruba o 50 milionů dražší, a to kvůli špatné kvalitě zeminy. Laboratorní zkoušky ukázaly, že zemina určená do náspů nedosahuje kvalit, jaké předpokládal projekt. Bylo tak třeba ji „vyztužit“ vápněním.
V přípravě je také navazující stavba z Vranína do Třeboně, kde má být nově střídavý třípruh.