Nástup do autobusů všemi dveřmi bude hlavně o důvěře. Revizorů má IDSK zatím jen 13

Kontrola jízdních dokladů v Brně. Foto: DPMBKontrola jízdních dokladů v Brně. Foto: DPMB

O zachování systému zrychlujícího odbavení budou rozhodovat sami lidé svou "tarifní kázní".

Zástupci Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK) představili na jednání se starosty obcí z okolí Prahy pilotní testovací provoz nástupu všemi dveřmi do příměstských autobusů. Ten v pondělí schválili krajští zastupitelé, má přinést zrychlení vytížených spojů mezi Prahou a krajem.

Zaplacení jízdného tak už od 1. srpna nebude kontrolovat řidič, ale nově nasazení revizoři.

Systém bude zaveden na drtivé většině příměstských linek. Vyňatých jich bude pouze okolo dvaceti, půjde o spojení expresního charakteru, která jezdí hlavně po dálnicích a zastavují až v Praze.

Jde o pilotní projekt, vyhodnotíme ho po kvartálech na základě tržeb, tedy příjmů z linek. Pokud by to vypadalo zle, rychle se tím budeme zabývat,“ uvedl Pavel Procházka, vedoucí odboru autobusové dopravy IDSK.

Kvalita materiálu

IDSK podle něj nadále nabírá revizory na intenzivní kontroly, se kterými pilotní provoz počítá. Ty budou probíhat zejména na dojezdech do Prahy. Spoje tam totiž jezdí často a revizoři se mohou rychle točit a obsáhnout většinu spojů.

Nábor zatím však není příliš úspěšný, nových revizorů je jen 13. „Práce revizora není v Česku zrovna top. Pohovory probíhají, kvalita materiálu není optimální,“ zhodnotil Procházka.

Cílovým stavem je podle něj nabrat v první etapě 23 revizorů. Vedle toho má IDSK ještě smlouvu s dopravním podnikem (DPP) na určitý počet hodin, kdy jeho revizoři vyrážejí do terénu kraje. DPP momentálně zaměstnává kolem 150 revizorů.

Nastupování všemi dveřmi ohlídá 50 revizorů. Nábor už začal, vyžaduje se psychická odolnost

Větší rozšíření nástupu všemi dveřmi dlouho stálo na odmítavém stanovisku Prahy a jejího organizátora dopravy Ropidu. Podle Procházky je však umožnění nástupu všemi dveřmi krokem správným směrem, jelikož to zrychlí odbavení. Benefitem pro cestující bude rychlejší spojení.

Rizika jízdy načerno a propadu tržeb však skutečně existují. Lidé budou sami rozhodovat svým chováním o zachování systému, pokud tržby poletí rapidně dolů tak projekt zastavíme,“ upozornil Procházka na nutnost „tarifní kázně“.

Označené autobusy

Nadále bude umožněn nákup jízdenky u řidiče bez přirážky, v chystané kampani však bude IDSK propagovat hlavně nákup prostřednictvím aplikace Lítačka.

Autobusy s nástupem všemi dveřmi budou rozlišeny informační cedulí za sklem a v jízdním řádu bude tento režim uveden v poznámkách. „Jsem rád, že je zmíněna spolupráce cestujících, aby to vzali za své a akceptovali hrazení jízdného. Je to bonus pro všechny, spoje se zrychlí,“ dodal k prezentaci změn náměstek ředitele Ropidu Martin Šubrt.

Případný propad tržeb na sebe podle Procházky vezme kraj a po obcích zatím nebude požadovat žádné doplatky k úhradám za dopravní obslužnost. Kraj má na případný výpadek tržeb v rozpočtu alokovanou částku 300 milionů korun.

Průlom v cestování regionálními autobusy. Středočeši chtějí nástup všemi dveřmi na více než sto linek

Tagy IDSK nástup všemi dveřmi PID praha revizoři ropid Středočeský kraj
105 komentářů