Místo Labe po Dunaji. Mostní díly pro severoněmecký Münster putují z Prahy přes Bratislavu

Němci přistoupili ke stavbě nového mostu, neboť stará konstrukce nesplňovala světlou výšku ani rozpětí pro rozšíření kanálu Dortmund - Ems.
Složitou logistiku musela vyřešit společnost Metrostav DIZ, jejíž dílna v pražských Horních Počernicích vyrobila nadrozměrné díly (koncové příčníky) pro nový most v severoněmeckém Münsteru. Dva ocelové svařence o délce 12,5 metru a hmotnosti 70 tun se přesunuly do bratislavského přístavu, odkud dále poputují lodí po Dunaji a Rýnu.
Rozhodnutí ve prospěch Dunaje padlo už před několika měsíci s ohledem na sucho, které způsobilo nedostatek vody v Labi. Byla tak opuštěna varianta s nakládkou na loď v Děčíně, což se nakonec ukázalo jako prozíravé i vzhledem k aktuální uzavírce Labe v Drážďanech kvůli odstraňování zbytků zříceného mostu Carolabrücke.
Nakládku na speciální podvalníky zajistil mobilní portálový nakladač Combilift a při přepravě po dálnici D1 asistovala policie. Souběžně směřuje do Bratislavy i patnáct menších dílců mostovky od subdodavatele z Ostravy. Jejich společná cesta lodí po Dunaji a Rýnu do Münsteru potrvá přibližně tři týdny.
Čeští mostaři splavili starou konstrukci mostu v německém Münsteru. Novou svařují v Praze
„Každý díl ocelové konstrukce byl technicky tak komplikovaný, že svařování až na staveništi nepřicházelo v úvahu. Tak obrovská a těžká břemena musíme na stavbu dopravit jedině lodní přepravou, tak to měl zadavatel soutěže v podmínkách. A do třetice: Dlouhodobé sucho v celé střední Evropě nám znemožnilo nasměrovat logistiku přímější cestou z Děčína po Labi. Ostatně nebýt aktuálních dešťů, ani Dunaj a Rýn by neměly příliš dobrou splavnost,“ sdělil Milan Kysela z Metrostavu DIZ.
Nový most v Münsteru nahradí starší most na stejném místě. Na první pohled má zaujmout neobvyklým trubkovitým obloukem vedeným napříč mostovkou. Tu k oblouku ukotví ocelová kovaná táhla. Ocelová trubka složená z devíti dílů pochází také z dílny Metrostavu DIZ a na staveniště se dostala už v předstihu. Most o délce 100 metrů, šířce téměř 12,5 metrů a hmotnosti 800 tun bude disponovat dvěma jízdními pruhy a bude sloužit silniční, cyklistické i pěší dopravě.
Němci přistoupili ke stavbě nového mostu, neboť stará konstrukce nesplňovala světlou výšku ani rozpětí pro plánované rozšíření kanálu Dortmund – Ems. Původní most Pleistermühlenweg z roku 1954 byl demontován a odvezen za pomoci pontonů. Podobným způsobem se bude v listopadu osazovat i nový most.
Investorem je správce vodních cest WSA Westdeutsche Kanäle, generálním dodavatelem je rakouská společnost BeMo Tunnelling, která patří do skupiny Metrostav. Společnost Metrostav DIZ realizovala demontáže i výrobu nového mostu a následně zajistí i montáže a plavební operace. Výstavba byla zahájena na konci loňského roku a měla by být dokončena v závěru letošního roku.