RegioJet z Běchovic, až 23 minut stání v Libni. Jak má přetížené hlavní nádraží omezit dálkové spoje

Komerční dálkové spoje jsou první na řadě, které při přetížení dráhy může SŽ omezit.
Správa železnic dnes dopravcům poprvé prezentovala návrh řešení přetížení kapacity pražského hlavního nádraží. Pokud si navrhované řešení prosadí, dojde k situaci, kdy některé dálkové vlaky budou končit a začínat svoji jízdu v Praze jinde, než dosud. Jde zatím jen o návrh, který nemá konečnou podobu. Lze očekávat velký odpor dopravců.
Vyhlášení přetížené dráhy na hlavním nádraží už minulý týden avizoval generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Hlavní nádraží je už nadoraz, jasno bude v červnu. Věřím, že kompromis se najde,“ uvedl Svoboda.
SŽ návrh prezentovala dnes dopravcům na on-line jednání. Důvodem omezení je nedostatečný počet nástupních hran. Omezení se týká jen některých časů, zjednodušeně v ranní a v podvečerní špičce. Jako první se při přetížení škrtají vlaky, které nejsou takzvaně v objednávce, tedy jezdí na komerční riziko. Jde o všechny spoje z Prahy na Ostravsko a vlaky RegioJetu do Brna a dál na Slovensko a do Rakouska.
Oproti letošnímu jízdnímu řádu chtějí dopravci od prosince z hlavního nádraží více vlaků. RegioJet plánuje například nové spojení do Hodonína, Leo Express do Bratislavy. Problémem je i častější nasazení souprav ComfortJet Českých drah. Jsou delší než stávající soupravy na vybraných spojích a nelze tak přistavit k jedné nástupní hraně dva vlaky, jako se to často dělá dosud.
Novinka pro plánování vlaků. Správa železnic poprvé využije institut přetížené dráhy
Konečná 13 km od centra
Z návrhu vyplývá omezení čtyř vlaků RegioJetu tak, že budou začínat a končit v Praze-Běchovicích, tedy 13 kilometrů od hlavního nádraží. Navíc jde o stanici, která je veřejnou dopravou podstatně hůře dostupná než hlavní nádraží. “Nesouhlasíme s tím,“ řekl majitel firmy Radim Jančura.
Omezení postihne i další dopravce. Nové spoje Leo Expressu mají končit a začínat v Praze-Holešovicích. Českým drahám prodlouží kvůli nedostatečné kapacitě pobyt řady vlaků z Ostravska v Libni, v některých případech až o 23 minut. Bavorské a Západní expresy mají nově pokračovat až do Vysočan, aby zbytečně nezabíraly čas na hlavním nádraží. Noční vlak Slovakia z Košic má skončit na Zahradním Městě, aniž by hlavním nádražím projel.
Přetížení dráhy řeší zákon o drahách. Pokud nedojde k dohodě, nastupují přesně stanovená pravidla pro přidělování kapacity. Ty by při současné situaci mohly omezit zejména dálkové vlaky mezi Prahou a Ostravou. Přednost totiž mají vlaky osobní dopravy v závazku veřejné služby.