Mapa ukazuje, kde se váží. Za každou tunu navíc je pokuta 9 000, příjmy se rozdělí na třetiny

Celkem bude v Česku 31 vysokorychlostních vah kamionů. V ostrém režimu budou jen někdy, dvě se už reklamují.
V Česku se postupně rozšiřuje systém automatického vysokorychlostního vážení nákladních aut tak, aby pokryly všechny tuzemské dálnice.
Nyní je jich v provozu 18, u dvou z nich však stále probíhá reklamační oprava a plně začnou opět fungovat od konce června. Do poloviny roku pak zároveň přibude dalších 10 zařízení, následovat budou do prosince další tři. Nejvíce vah je ve Středočeském kraji okolo Prahy, kde je nejvyšší intenzita provozu nákladních vozidel.
Celkem má být podle plánů ministra dopravy Martina Kupky na českých dálnicích 31 vysokorychlostních vah. Pokrok s jejich instalací ministr popsal na tiskovém brífinku.
„Ve spolupráci s příslušnými obcemi s rozšířenou působností nastavujeme posílání vážních lístků, na základě kterých provozovatelé přetížených nákladních vozidel dostávají pokuty. Váhy ale fungují i pro předvýběr pro policii nebo silniční inspektory, kteří kamiony zkontrolují přímo na místě,“ uvedl Kupka.
Pokuta za každou započatou tunu nad povolený limit činí nyní 9 000 Kč. Pokud je překročení do půl tuny, pokuta činí 5 000 Kč. Pokuty hradí provozovatelé vozidel, nikoliv řidiči. Příjmy z pokut rozdělují mezi obce (30 %), kraje (30 %) a vlastníky komunikací (40 %), což podle ministra motivuje všechny úrovně veřejné správy k podpoře této technologie.
Technologie WIM (Weigh in Motion) dokáže bez přerušení provozu zaznamenat celkovou hmotnost vozidla a zatížení jednotlivých náprav.
„Každá tuna navíc znamená vyšší náklady na opravy a kratší životnost silnic. Na základě dohody s jednotlivými obcemi dochází k postupnému náběhu zasílání podnětů ke správnímu řízení jednotlivým obcím, aby stačily přestupky odbavovat,“ dodal generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Váhy se přitom dají zapínat buď v „ostrém“ nebo indikativním režimu. Ostrý přitom znamená automatizované pokutování. Obdobně fungují podle ministerstva i některé systémy měření rychlosti vozidel a umožňuje to administrovat přestupky bez zahlcení úředníků v obcích. Indikativní režim vah je pak využíván pro předvýběr vozidel ke kontrole přímo v provozu.