Doba bateriová. Chorvatský Končar dodal první akutrolejovou jednotkou

Nová jednotka BEMU od chorvatského Končaru. Foto: HŽPPNová jednotka BEMU od chorvatského Končaru. Foto: HŽPP

Chorvati plánují nasazení BEMU jednotek na další tratě.

Chorvatský státní dopravce Putnički Prijevoz (HŽPP) zařadil do provozu svoji první akutrolejovou jednotku. Chorvatsko se tak stalo další evropskou zemí, kde jezdí vlaky typu BEMU kombinující provoz na trakční elektřinu a baterii. Výrobcem je chorvatská společnost Končar.

O zařazení první jednotky do provozu informoval dopravce v tiskové zprávě. Nové jednotky jezdí na spojích ze Záhřebu do Bjelovaru východně od hlavního města. Baterie lze dobíjet za jízdy z trolejí i dobíječek ve stanici. HŽPP počítá s denními oběhy až 480 kilometrů. Na trakční elektřinu jede v úseku Záhřeb -Gradec (44 km), dalších 33 km do Bjelovaru pak na baterie.

V provozu bude zatím jediná jednotka, společně s šesti dobíjecími body vyšla na 17,1 milionů eur (424 milionů korun). Pořízení financovala země z evropských dotací.

Kapacita jednotky je 157 sedících, maximální rychlost je 160 km/h, při jízdě na baterie 120 km/h. Končar aktuálně vyrábí dalších pět jednotek pro nasazení na spojení Varaždin – Ludbreg – Koprivnica – Záhřeb. Dopravce plánuje pořídit ještě dalších 13 jednotek.

Nová jednotka BEMU od chorvatského Končaru. Foto: HŽPPNová jednotka BEMU od chorvatského Končaru. Foto: HŽPPNová jednotka BEMU od chorvatského Končaru. Foto: HŽPPNová jednotka BEMU od chorvatského Končaru. Foto: HŽPPNová jednotka BEMU od chorvatského Končaru. Foto: HŽPPNová jednotka BEMU od chorvatského Končaru. Foto: HŽPP
Tagy BEMU Chorvatsko HŽPP Končar
16 komentářů