Duch Teheránu zmizí. Budějovice se loučí s trolejbusy Škoda 15Tr a spouští trolejbusovou linku bez trolejí

Trolejbusy typu 15Tr se staly symbolem obnovení trolejbusové dopravy v Budějovicích po dvacetileté pauze v roce 1991.
Českobudějovická MHD si s příchodem května připomene 34 let od spuštění trolejbusového provozu (ve městě už třetího v pořadí) dvěma souvisejícími kroky. Spustí první trolejbusovou linku, jejíž trasa povede z části úsekem bez trolejí, a rozloučí se s nejstaršími trolejbusy Škoda 15Tr a 15TrM z let 1990 až 2003.
Trolejbusy budou od čtvrtka obsluhovat dosavadní autobusovou linku 15, která jezdí z Českého Vrbného přes sídliště Vltava, Máj a Šumava na Linecké předměstí, k poliklinice Jih a krajské nemocnici a končí u papíren. Centrum přitom objíždí ulicí Na Dlouhé louce, kde nejsou troleje. Trasa měří přes 9,2 kilometru, bez trolejí je 2,2 kilometru.
Linku budou nově obsluhovat bateriové trolejbusy, což souvisí s aktuální dodávkou 14 nových trolejbusů Škoda 33Tr. Jde o první sérii z celkem 35 těchto kloubových vozidel s baterií, jejichž dodávka se završí v polovině příštího roku. Čtyři vozidla mají být dodána ještě letos v září.
Díky bateriím trolejbusy překonají úsek mezi zastávkami Výstaviště a Poliklinika Jih bez napájení z trolejového vedení. Opětovné připojení k trolejím umožní nově nainstalované „natrolejovací“ stříšky, které sběrače navedou na trolej.
Linka 15 se připojuje k pěti denním a dvěma nočním trolejbusovým linkám v Českých Budějovicích. „Linka 15 je začátek, bezemisní vozidla jako trolejbusy a elektrobusy chceme rozšiřovat i na další linky, aby veřejná doprava v Českých Budějovicích byla co nejšetrnější k životnímu prostředí,“ uvedl šéf Dopravního podniku města České Budějovice (DPMCB) Slavoj Dolejš.
Po dodání všech 35 nových vozidel bude v Českých Budějovicích jezdit 50 bateriových trolejbusů, tedy přes 80 procent flotily. Dosud podnik jízdy na baterie využíval pouze ke služebním jízdám a přesunům vozidel.
S dodávkami nových trolejbusů souvisí i rozlučka s nejstaršími vozy Škoda 15Tr a 15TrM. Do pravidelného provozu vyjedou naposledy 2. května, a to na linky 2, 3 a 9.
„Trolejbusy Škoda 15Tr sloužily městu dlouhá léta a dobře. Dnes už ale nenaplňují současné požadavky na dostupnost a komfort cestování. Od 3. května budou na naše linky vyjíždět už jen nízkopodlažní spoje,“ uvedl Dolejš.
Trolejbusy typu 15Tr se staly symbolem obnovení trolejbusové dopravy v Českých Budějovicích po dvacetileté pauze v roce 1991. Tehdy vyjely na první linky spojující sídliště Máj a Vltava s centrem města a nádražím. Do vozovny v Horní ulici bylo mezi lety 1990 a 2004 dodáno celkem 52 kloubových trolejbusů tohoto typu.
Do současnosti se pro provoz na linkách podařilo zachovat tři (jeden 15Tr a dva modernizované 15TrM). Ten s evidenčním číslem 27 z druhé dodávky trolejbusů v Budějovicích slouží už od roku 1991. Právě tento trolejbus nese unikátní teheránské barvy (zeleno-žluto-bílá kombinace), neboť byl původně určen pro hlavní město Íránu. Poslední trolejbus v původní červeno-krémové kombinaci (ev. č. 02) letos dojezdil pro poruchu.
S cestujícími se na posledních pravidelných jízdách rozloučí i dva vozy 15TrM z roku 2002 (ev. č. 48 a 50).
Jeden červeno-krémový trolejbus 15Tr s evidenčním číslem 01 zařadil dopravní podnik po renovaci do své flotily historických vozidel. Další osud zmíněných tří, které v pátek vyjedou naposledy do provozu, je nejasný. Dotační podmínky pro nákup nových trolejbusů zakazují jejich další využití, podle mluvčí DPMCB Barbory Fišer tak v úvahu připadá například prodej na náhradní díly. Duch Teheránu tak z Budějovic nejspíš definitivně zmizí.