Duch Teheránu zmizí. Budějovice se loučí s trolejbusy Škoda 15Tr a spouští trolejbusovou linku bez trolejí

Noční trolejbus, České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNoční trolejbus, České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Trolejbusy typu 15Tr se staly symbolem obnovení trolejbusové dopravy v Budějovicích po dvacetileté pauze v roce 1991.

Českobudějovická MHD si s příchodem května připomene 34 let od spuštění trolejbusového provozu (ve městě už třetího v pořadí) dvěma souvisejícími kroky. Spustí první trolejbusovou linku, jejíž trasa povede z části úsekem bez trolejí, a rozloučí se s nejstaršími trolejbusy Škoda 15Tr a 15TrM z let 1990 až 2003.

Trolejbusy budou od čtvrtka obsluhovat dosavadní autobusovou linku 15, která jezdí z Českého Vrbného přes sídliště Vltava, Máj a Šumava na Linecké předměstí, k poliklinice Jih a krajské nemocnici a končí u papíren. Centrum přitom objíždí ulicí Na Dlouhé louce, kde nejsou troleje. Trasa měří přes 9,2 kilometru, bez trolejí je 2,2 kilometru.

Linku budou nově obsluhovat bateriové trolejbusy, což souvisí s aktuální dodávkou 14 nových trolejbusů Škoda 33Tr. Jde o první sérii z celkem 35 těchto kloubových vozidel s baterií, jejichž dodávka se završí v polovině příštího roku. Čtyři vozidla mají být dodána ještě letos v září.

Díky bateriím trolejbusy překonají úsek mezi zastávkami Výstaviště a Poliklinika Jih bez napájení z trolejového vedení. Opětovné připojení k trolejím umožní nově nainstalované „natrolejovací“ stříšky, které sběrače navedou na trolej.

Linka 15 se připojuje k pěti denním a dvěma nočním trolejbusovým linkám v Českých Budějovicích. „Linka 15 je začátek, bezemisní vozidla jako trolejbusy a elektrobusy chceme rozšiřovat i na další linky, aby veřejná doprava v Českých Budějovicích byla co nejšetrnější k životnímu prostředí,“ uvedl šéf Dopravního podniku města České Budějovice (DPMCB) Slavoj Dolejš.

Po dodání všech 35 nových vozidel bude v Českých Budějovicích jezdit 50 bateriových trolejbusů, tedy přes 80 procent flotily. Dosud podnik jízdy na baterie využíval pouze ke služebním jízdám a přesunům vozidel.

S dodávkami nových trolejbusů souvisí i rozlučka s nejstaršími vozy Škoda 15Tr a 15TrM. Do pravidelného provozu vyjedou naposledy 2. května, a to na linky 2, 3 a 9.

„Trolejbusy Škoda 15Tr sloužily městu dlouhá léta a dobře. Dnes už ale nenaplňují současné požadavky na dostupnost a komfort cestování. Od 3. května budou na naše linky vyjíždět už jen nízkopodlažní spoje,“ uvedl Dolejš.

Trolejbusy typu 15Tr se staly symbolem obnovení trolejbusové dopravy v Českých Budějovicích po dvacetileté pauze v roce 1991. Tehdy vyjely na první linky spojující sídliště Máj a Vltava s centrem města a nádražím. Do vozovny v Horní ulici bylo mezi lety 1990 a 2004 dodáno celkem 52 kloubových trolejbusů tohoto typu.

Do současnosti se pro provoz na linkách podařilo zachovat tři (jeden 15Tr a dva modernizované 15TrM). Ten s evidenčním číslem 27 z druhé dodávky trolejbusů v Budějovicích slouží už od roku 1991. Právě tento trolejbus nese unikátní teheránské barvy (zeleno-žluto-bílá kombinace), neboť byl původně určen pro hlavní město Íránu. Poslední trolejbus v původní červeno-krémové kombinaci (ev. č. 02) letos dojezdil pro poruchu.

S cestujícími se na posledních pravidelných jízdách rozloučí i dva vozy 15TrM z roku 2002 (ev. č. 48 a 50).

Jeden červeno-krémový trolejbus 15Tr s evidenčním číslem 01 zařadil dopravní podnik po renovaci do své flotily historických vozidel. Další osud zmíněných tří, které v pátek vyjedou naposledy do provozu, je nejasný. Dotační podmínky pro nákup nových trolejbusů zakazují jejich další využití, podle mluvčí DPMCB Barbory Fišer tak v úvahu připadá například prodej na náhradní díly. Duch Teheránu tak z Budějovic nejspíš definitivně zmizí.

Dodávka trolejbusů Škoda 15Tr do ČB začátkem 90. let. Pramen: DPMCBZrenovovaný trolejbus Škoda 15Tr českobudějovického dopravního podniku. Pramen: DPMCBTrolejbusy Škoda 15Tr v teheránských barvách. Pramen: DPMCBTrolejbus Škoda 15TrM v teheránských barvách, České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNoční trolejbus (Škoda 15TrM v unikátních teheránských barvách), České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPrvní trolejbus 33TR pro České Budějovice. Pramen: DPMCBTrolejbusy v českobudějovické vozovně. Foto: Michal ChrástTramvaje a trolejbusy jezdily v Českých Budějovicích už před 1. světovou válkou. Pramen: DPMČBPrvní trolejbus 33TR pro České Budějovice. Pramen: DPMCBPrvní trolejbus 33TR pro České Budějovice. Pramen: DPMCBPrvní trolejbus 33TR pro České Budějovice. Pramen: DPMCBPrvní trolejbus 33TR pro České Budějovice. Pramen: DPMCBTrolejbus MHD České Budějovice (DPMCB). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMHD v podobě elektrobusů funguje na náměstí Přemysla Otakara II. od listopadu 2018. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářU Masných krámů v Budějovicích busy už neuvidíte. Vadily majitelům domů..
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTrolejbusy Škoda 27Tr Solaris s bateriemi zařadil poprvé DPMCB do flotily v roce 2016. Pramen: DPMCBElektrobus Škoda 29BB v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPrvní trolejbus Škoda 33Tr pro České Budějovice. Pramen: Škoda GroupPrvní trolejbus Škoda 33Tr pro České Budějovice. Pramen: Škoda GroupPrvní trolejbus Škoda 33Tr pro České Budějovice. Pramen: Škoda GroupTrolejbusy Škoda 33Tr Dopravního podniku České Budějovice. Pramen: DPMCBParciální trolejbus Škoda 33Tr se staženými sběrači. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDPMCB, trolejbus Škoda 33Tr s karosérií SOR. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDPMCB, trolejbus Škoda 33Tr. Stříšky pomáhají sběračům trefit troleje. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDieselové autobusy (v pozadí) budou na lince 15 nahrazeny trolejbusy. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTramvaje na hlavním českobudějovickém náměstí. Pramen: DPMČBTrolejbus v Českých Budějovicích. Pramen: DPMČB
Tagy České Budějovice DPMCB Škoda 15Tr
22 komentářů