Nasaďte neprodleně tunelbusy do Strahovského tunelu, žádá Praha 5. Dle Ropidu je to vyloučené

Osm kilometrů mezi Andělem a Dejvicemi teď tramvaj ve špičce ujede za 26–30 minut.
Radní Prahy 5 vyzvali v usnesení magistrát a organizátora dopravy Ropid, aby byla bezodkladně zavedena autobusová linka mezi Prahou 5 a Prahou 6, jež povede Strahovským tunelem.
Přímý spoj by podle radních usnadnil cestování. „Lidé by se už nemuseli tísnit v přecpaných spojích,“ uvádí se v usnesení. Podle dokumentu, který projednávalo vedení Prahy 5, by linka měla výrazně zkrátit dobu cestování a významně odlehčit tramvajovým spojům v centrálních oblastech, mj. mezi Andělem, Malostranskou a Dejvicemi.
Praha otestovala tunelbusy. Do Blanky by měla nová páteřní linka zamířit příští rok
Takzvané tunelbusy už Ropid před několika týdny spolu s policií otestoval, jednalo se o tzv. místní šetření, které mělo ověřit, zda je zavedení linky v hustém provozu tunelového komplexu Blanka reálné. V plánech je však zatím jen propojení Prahy 8 a Prahy 6. S pokračováním Strahovským tunelem na Smíchov se nepočítá.
Mluvčí organizace Ropid Filip Drápal pro ČTK uvedl, že zavedení autobusů ve Strahovském tunelu je do jeho kompletní opravy z bezpečnostních důvodů vyloučeno.
Podle něj Strahovský tunel nemá například bezbariérové přípojky. Rekonstrukce tunelu by měla začít v roce 2028 a potrvá několik let. Blanky je podle mluvčího z hlediska bezpečnosti vybavena o několik tříd lépe, a proto zde již přípravy na zavedení autobusů začaly.
Jako nejpravděpodobnější se podle vyjádření Ropidu pro Zdopravy.cz nyní aktuálně diskutuje možnost vedení nové linky v úseku Dejvická – Hradčanská – Kuchyňka – Vychovatelna – Kobylisy – Podhajská pole – Sídliště Čimice.
Z hlediska parametrů provozu by šlo o páteřní linku, které v Praze standardně jezdí v intervalu 6-8 minut ve špičkách, 15 minut kolem poledne i o víkendech a 20 minut pozdě večer. Předpoklad zavedení linky je nyní ve druhé polovině roku 2026.
Zkrácení cesty o polovinu
Praha 5 v důvodové zprávě spočítala, že osm kilometrů mezi Andělem a Dejvicemi teď tramvaj ve špičce ujede za 26–30 minut. Autobus mimo tunel zdolá přibližně šestikilometrovou trasu za 20–25 minut. Linka tunelem, tzv. tunelbus, by 5,2 km zvládla za 11–13 minut, což představuje zkrácení doby cestování až o 50 procent oproti stávajícím spojům. Město počítá, že nová linka s pětiminutovým intervalem ve špičce sveze až pět tisíc pasažérů denně v každém směru.
„Navržená linka představuje efektivní tangenciální trasu, která nenásleduje tradiční radiální schéma MHD, a doplňuje systém Pražské integrované dopravy o nový logický směr. Podle Prahy 5 by bylo žádoucí ji v budoucnu elektrifikovat. Přechod na elektrobusy pak umožňuje nulové lokální emise a až 70procentní úsporu energie ve srovnání s dieselovými autobusy,“ uvádí usnesení radních.
TSK vybrala projektanty šestimiliardové opravy Strahovského tunelu. Zaplatí jim 487 milionů
První návrhy speciálních autobusových tunelů pro MHD se zrodily už v 50.–60. letech. Po otevření Strahovského tunelu v roce 1997 byla místo autobusového spoje mezi Prahou 5 a 6 zavedena posilová tramvaj číslo 20. Zprovoznění tunelového komplexu Blanka před více než deseti lety myšlenku tunelbusů opět oživilo.
V roce 2017 dopravní výbor pražského magistrátu rozhodl, že v tunelech městského okruhu linky MHD jezdit nebudou. Důvodem byla mimo jiné bezpečnost, ekologie nebo nesouhlas některých dotčených městských částí.