Metropolitní expres spodem. Tunely pod Prahou známé jako „metro S“ mají oficiální nové jméno

Vinohradské tunely, Praha hl.n., foto: Dezidor/WikipediaVinohradské tunely, Praha hl.n., foto: Dezidor/Wikipedia

Ministr dopravy přestavbu železničního uzlu Praha přejmenoval, má být srozumitelná pro Brusel.

Ministr dopravy Martin Kupka začal používat nový název pro obří projekt železničních tunelů pod Prahou. Pod zem by se do roku 2050 měly přesunout regionální železniční linky, na základě lednového schválení projektu centrální komisí ministerstva vzniknou i nové stanice.

Dosud se pro projekt používalo názvů hned několik. Zpočátku se o tunelech mluvilo jako o Novém spojení II. s odkazem na propojení hlavního nádraží tunely pod Vítkovem dokončené na začátku tisíciletí. Posléze se vžil název „Metro S“ vzhledem k podzemnímu vedení tratí i podpovrchovým stanicím.

Nové tunely pod Prahou získaly souhlas ministerstva. Metro S bude pro město dopravní revolucí

Správa železnic pro projekt nejčastěji používala název Železniční uzel Praha (ŽUP). Nově se projekt jmenuje „Metropolitní expres spodem“ a název už začalo ministerstvo oficiálně používat.

Je to nový oficiální název. Snažili jsme se, aby v tom byl trochu esprit, tedy úsměv, a zároveň aby to bylo české. A ty první dvě slova, aby byla dokonale použitelná i při žádostech o evropské dotace. Protože metropolitní expres naplní všechny kategorie, které chceme z hlediska konektivity a všech nástrojů využít,“ uvedl ministr na prezentaci v Centru architektury a městského plánování (CAMP).

Zároveň vysvětlil, že nový název má projekt odlišit od infrastruktury ryze městské povahy, tedy od metra. „Zároveň jsme do názvu vložili to, že se regionální železnice skutečně vydá spodem, tedy tunely,“ vysvětlil Kupka.

Stavět se začne za 10 let

Metropolitní expres spodem by se měl začít stavět okolo roku 2035. Schválená varianta počítá se dvěma samostatnými trasami v tunelech a s dvoupatrovou centrální stanicí pod hlavním nádražím. V rámci kompromisu se Středočeským krajem byl projekt doplněn o další podzemní zastávky.

Schválená varianta N2FK železničního uzlu Praha (ŽUP). Zdroj: SŽ

Schválená varianta N2FK železničního uzlu Praha (ŽUP). Zdroj: SŽ

Varianta N2FK vzešla z návrhu označovaného jako „N2 – Rychlý průjezd“, který počítá se vznikem dvou podzemních tratí Praha-Vršovice – Negrelliho viadukt a Praha-Smíchov – Praha-Libeň a zastávkami Karlín a Václavské náměstí. K nim se v upravené variantě přidaly ještě zastávky Karlovo náměstí a Florenc.

Jak dostat do Prahy 250 tisíc dojíždějících denně? Nejdůležitější projekty následujících let

Kapacita každého tunelu bude až 16 vlaků za hodinu v každém směru. Současná studie proveditelnosti neřeší zdroje financování stavby, je však jasné, že bude extrémně náročné. Zatím se hovoří o ceně 185 miliard. Ceny realizace však budou vyšší o inflaci v následujících desetiletích.

U povrchových úseků se počítá se zahájením výstavby v roce 2035, u podpovrchových pak o dva roky později. Výstavba tak potrvá mezi lety 2035 a 2047.

Tagy Martin Kupka Metro S Metropolitní expres spodem Nové spojení II ŽUP
69 komentářů